Nr. 6469 - 26.11.2014
 

 
 
Log In
 
 
Contacteaza redactia
 
 
Newsletter
 
Adauga aici adresa ta de email pentru a primi cele mai noi stiri

loading...
 
Intrebarea zilei
 
Credeţi că Guvernul va reuşi să treacă bugetul prin Parlament?

Prima-pagina

Varianta pentru tiparire

Roman SA sfidează criza şi produce pentru export camioane şi autobuze

Unul dintre clienţii companiei braşovene este Guvernul SUA, care a cumpărat 120 de maşini de pompieri

Publicat in: Cotidianul Transilvania Expres nr. 5798 din Lu, 27 Aug 2012

Într-o perioadă în care vechile mărci româneşti ce încă există pe piaţă pot fi numărate pe degetele de la o mână, o companie unică în sud-estul Europei se încăpăţânează să producă, sfidând criza. Este vorba despre Roman SA, una dintre puţinele uzine braşovene care nu au fost rase de pe faţa pământului. Roman SA, ca orice societate de stat, a avut după 1990 şi până în anul 2004 o evoluţie tragică. De la zeci de mii de angajaţi şi producţie în trei schimburi, în numai 14 ani, totul s-a ruinat sub managementul neinspirat al guvernelor care s-au succedat la putere. A venit, însă, momentul în care uzina a fost preluată de omul de afaceri Ioan Nicolae şi din acel moment managementul privat şi-a pus amprenta asupra întregii activităţi de pe platformă.
„În 2004 era o societate care avea mare nevoie de investiţii pentru a putea produce la standarde ridicate”, îşi aduce aminte astăzi Ioan Nicolae, omul care s-a încăpăţânat să creadă în marca Roman şi în produsele fabricate aici.
„Pe întreaga platformă am investit în jur de 70-75 de milioane de euro, ban pe ban. Suma poate părea surprinzătoare pentru mulţi, însă numai dacă stăm să ne uităm la hala asta de lângă noi, unde e presa de şasiu, un metru pătrat renovat şi modernizat cu panou termoizolant costă 20 de euro. Păi, în toată fabrica sunt zeci de mii de metri pătraţi de panouri de acest gen, pe hala unde este montajul general, pe halele ăstelalte de aici, iar acum am început şi în spate, la turnătorie.
De asemenea, în anul 2008, după ce am vândut terenul unde se afla Prefabricate, am băgat toţi banii pe platforma asta. Este nevoie de investiţii pentru a produce marfă competitivă pe piaţă şi noi asta facem. Am avut noroc atunci, că era boom-ul imobiliar, am găsit un investitor care dorea să dezvolte imobiliar zona şi am primit un preţ bun. Am încasat aproximativ 45 de milioane de euro pe care i-am băgat în Roman imediat. Nici nu am stat pe gânduri. În loc să-i duc acasă, i-am băgat aici, pentru că am încredere că această fabrică va rămâne României şi Braşovului. O fabrică românească de camioane”, ne-a declarat, satisfăcut, în urmă cu câteva zile, Ioan Nicolae, patronul şi preşedintele CA de la Roman SA.

Unde sunt Tractorul şi Rulmentul?
Cu toate acestea, omul de afaceri braşovean are şi un regret. Este vorba despre faptul că multe uzine braşovene, care ar fi putut produce în continuare pentru economia naţională, au fost distruse.
„Din unele nu au mai rămas nici firmele de la poartă, deşi ar fi putut fi salvate. De exemplu, cazul Uzinei Tractorul, singura de acest gen din ţară, mi se pare de-a dreptul revoltător. Acum câţiva ani am fost cu domnul Căncescu la prim-ministrul Tăriceanu, căruia i-am prezentat un plan de salvare a uzinei. N-a ascultat nici o virgulă din ce i-am spus. Şi uitaţi-vă unde este Uzina Tractorul acum şi unde este Roman. Roman a fost salvată, produce şi va produce un număr mic de camioane, deocamdată, dar există posibilitatea să trecem la producţie mult mai mare, însă vedeţi şi dumneavoastră care este situaţia economică. Avem pe ce pune mâna să muncim. De exemplu, putem face camioane pentru armată. Dacă din străinătate se pot cumpăra camioane de un miliard de euro, aceleaşi produse noi le fabricăm cu 650-700 de milioane de euro. Şi banii rămân la bugetul de stat, nu pleacă din ţară. Şi Tractorul, a doua mare fabrică de tractoare din Europa, ar fi putut ajunge aici. Trebuia numai puţin modernizată. Cu investiţii de 50 de milioane de euro, aşa o cifră suficientă, şi cu restrângerea activităţii de pe cele 140 ha pe 40-50 ha, aveau loc şi dezvoltatorii imobiliari. Puteau să-şi facă blocuri, mall-uri şi tot ce doreau, dar fabrica aia trebuia salvată. În final, toţi investitorii imobiliari care au avut interese acolo au luat ţeapă, au dat chix toţi pe capete. Însă, Uzina Roman trăieşte în comparaţie cu Tractorul, care era de zece ori mai uşor de retehnologizat. Spun acest lucru în absolută cunoştinţă de cauză. Mai mult, se rezolva şi problema necesarului de tractoare pentru agricultura românească, estimat la vremea respectivă la 280.000 de tractoare”, povesteşte, cu regret, Ioan Nicolae.
De asemenea, preşedintele CA de la Roman este oarecum contrariat de faptul că, deşi camioanele şi autobuzele fabricate în uzină au căutare pe piaţa externă, în România şi în special la Braşov produsele nu-şi găsesc clienţi.
„Noi producem o bijuterie de maşină de pompieri şi, cu toate acestea, statul român preferă mărci străine. Şi acest lucru este ciudat. Americanii au cumpărat 120 de maşini de pompieri şi românii nu cumpără. Nu ştiu de ce. Maşina este complet schimbată în comparaţie cu fosta maşină de pompieri Roman. Sunt făcute cu pompe nemţeşti, motoare nemţeşti, cutii de viteze tot din Germania, maşina merge ceas. Însă, camionul nostru costă 600.000 de lei, iar cele străine costă 1,1 miliarde de lei. De asemenea, deşi noi producem autobuze foarte bune, edilii oraşului au cumpărat pentru transportul în comun autobuze din Turcia. Nu în ultimul rând, avem nişte bijuterii de camioane militare care n-au nici cel mai mic cusur, numai că sunt mai ieftine cu 100.000 de euro faţă de cel produs de MAN. Am fost vizitaţi chiar şi de o doamnă general din cadrul NATO, care a fost foarte încântată de starea de lucruri. Spun aceste lucruri pentru că de opt ani stă în stand-by o obligaţie asumată la intrarea noastră în NATO, de schimbare a logisticii de transport în amată. Putem fabrica autocamioane militare fără nici un cusur”.

1.200 de salariaţi care îşi întreţin familiile
La ora actuală, Roman SA are 1.200 de salariaţi şi produce, potrivit patronului său, camioane şi piese de schimb.
„Avem tot felul de piese turnate la turnătorie, forjate şi multe altele. Producem şi piese pentru tractoare pe care le vindem în ţările unde Tractorul a exportat timp de 30 de ani. De asemenea, fabricăm arbori cotiţi. La noi se fac cei mai buni arbori cotiţi. La ora actuală, sunt foarte bucuros că am reuşit să ţin în viaţă o uzina ca Roman în comparaţie cu alte zeci de uzine braşovene care s-au închis. De fapt, aceasta este singura platformă industrială din ţară care încă mai funcţionează. Târâş-grăpiş funcţionează. Că lucrează aici 1.200 de oameni şi peste 2.000 pe întreaga platformă este foarte bine. Lucrează! Au unde să-şi câştige pâinea, plătesc impozite la stat, trăiesc şi întreţin familii. Să-mi spună şi mie cineva câţi trăiesc de la Tractorul, de la Rulmentul sau Hidromecanica. De ce trebuia să închidem aceste fabrici? Probabil, pentru că suntem tâmpiţi”, a adăugat Ioan Niculae.
Practic, afaceristul braşovean îi consideră pe politicieni ca fiind principalii vinovaţi de distrugerea industriei braşovene: „N-am fost în stare să ţinem în viaţă fabrici româneşti. A trebuit să vină aici investitori străini ca să facă industrie la Braşov, un oraş care pe vremuri a fost eminamente industrial. Este o nebunie tot ce s-a întâmplat. Zeci de mii de oameni şi-au pierdut locurile de muncă şi astăzi nu suntem în stare să dăm de lucru oamenilor. Din ce să-şi întreţină familiile? Ies pe stradă şi-ţi dau în cap, băi deştepţilor din politică! Dacă nu te gândeşti la locuri de muncă, de unde să ai buget? Dai de lucru oamenilor şi după aia te poţi gândi şi la politică, cine cu cine ţine, treaba lor! Dar cu problema industrială nu te joci. Din păcate, aceasta problemă a fost tratată mizerabil. Sper din tot sufletul că cine trebuie să răspundă pentru nenorocirile din industria braşoveană o va face”.

Andrei Macarie

 
<< Inapoi
 
Alte stiri
 

Poliţişti rutieri condamnaţi pentru multiple infracţiuni

Găsiţi vinovaţi de săvârşirea unor infracţiuni de luare de mită şi trafic de influenţă, doi poliţişti de la Serviciul Rutier Braşov au fost... Citeste tot
 

Ponta şi Ghiţă, în vacanţă în Dubai

Premierul Victor Ponta şi deputatul PSD Sebastian Ghiţă au plecat împreună în vacanţă în Dubai, anunţa Realitatea Tv, care a prezentat şi o... Citeste tot
 

NE ZGUDUIM. Cel mai puternic cutremur crustal din Vrancea în ultimii 100 de ani

Un cutremur cu magnitudinea de 5,7 grade pe scara Richter s-a produs sâmbătă, 22 noiembrie, la ora 21.14, în regiunea Vrancea.   Potrivit datelor... Citeste tot
 

Apel la Parlament

Asociaţia Română a Cărnii (ARC) a transmis o scrisoare deschisă preşedintelui Senatului, Călin Popescu-Tăriceanu, şi preşedintelui Camerei Deputaţilor,... Citeste tot
 

Secretul biletului

Preşedintele ales Klaus Iohannis, într-un interviu acordat înaintea alegerilor prezidenţiale la StirileProTv.ro, a fost rugat de către jurnalistul... Citeste tot
 

Călătorie simbolică

Pe 1 Decembrie, cu ocazia Zilei Naţionale, principesa Margareta şi principele Radu vor face o călătorie simbolică cu trenul regal, în memoria Regelui... Citeste tot
 

Şefa DIICOT, făgărăşeanca Alina Bica, a fost reţinută de DNA pentru fapte de corupţie

Şefa Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism (DIICOT), făgărăşeanca Alina Bica, şi-a petrecut noaptea... Citeste tot
 

Elicopter militar prăbuşit, opt morţi şi doi răniţi

Un elicopter militar model IAR-330 PUMA, produs la fabrica din Braşov, s-a prăbuşit, ieri dimineaţă, la limita dintre judeţele Sibiu şi Mureş,... Citeste tot
 

AGLOMERAŢIE. Braşovenii s-au bulucit la Black Friday

Retailerii de electronice şi electrocasnice au făcut ieri vânzări uriaşe, reducerile anunţate atrâgând cumpărătorii ca un magnet. Multe produse... Citeste tot
 

Ponta, atacat

Preşedintele Comisiei pentru Afaceri Europene din Bundestag, Gunther Krichbaum, considera că premierul Victor Ponta nu mai este calificat pentru nici... Citeste tot
 

Geoană vrea mai mult

Senatorul PSD Mircea Geoana nu exclude o candidatură la preşedinţia partidului, dar precizează că această funcţie nu reprezintă o prioritate. Întrebat... Citeste tot
 

Se rupe PSD?

Senatorul social-democrat Sorin Bota, fost lider al filialei PSD Cluj, consideră că actuala conducere trebuie să înceapă de urgenţă „o reforma... Citeste tot
 

ŞOCANT. Ca să facă rost de o maşină, Doi elevi în vârstă de 18 ani au înjunghiat în centrul Braşovului un angajat al unei firme de livrat pizza

Doi tineri de 18 ani, ambii din Buzău, au fost reţinuţi în Braşov pentru tentativă la omor şi tentativă la tâlhărie, după ce au înjunghiat... Citeste tot
 

VERDICT. Ioan Adam arestat, Ion Diniţă sub control judiciar

Magistraţii Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie au decis, ieri, ca deputatul Ioan Adam (PSD) să fie arestat preventiv pentru 30 de zile, în dosarul... Citeste tot
 

Urmărire penală

Procurorul general al României, Tiberiu Niţu, a anunţat ieri dimineaţă că s-a început urmărirea penală în rem (asupra faptei) în cazul votului... Citeste tot
 

Deputat, reţinut de DNA

Deputatul liberal Mircea Roşca, cercetat de către procurorii DNA pentru fapte de corupţie, a fost reţinut, miercuri noapte, după ce a fost audiat... Citeste tot
 

Iarna vine în forţă

Astăzi, vremea se răceşte şi mai mult, maximele fiind situate între 2 şi cel mult 11 grade, iar minimele - între -3 şi 4 grade. Va ninge în Carpaţii... Citeste tot
 

1,5 milioane de lei, pentru deszăpezirea drumurilor judeţene în acest an

Consiliul Judeţean (CJ) Braşov a  elaborat planul de deszăpezire pentru sezonul rece 2014-2015, document prin care sunt stabilite priorităţile... Citeste tot
 

Iohannis, prânz privat cu Regele Mihai

Klaus Iohannis a fost ieri la Palatul Elisabeta, unde a fost invitat la un prânz privat cu Regele Mihai I. Klaus Iohannis a fost întâmpinat la sosire... Citeste tot
 

Cod galben de ploi şi ninsori

Administraţia Naţională de Meteorologie a emis o atenţionare de ploi abundente, ninsori şi intensificări ale vântului. Atenţionare intra în vigoare... Citeste tot