Nr. 6447 - 31.10.2014
 

 
 
Log In
 
 
Contacteaza redactia
 
 
Newsletter
 
Adauga aici adresa ta de email pentru a primi cele mai noi stiri

loading...
 
Intrebarea zilei
 
Sunteţi de acord cu sancţionarea celor ce divulgă informaţii din cauze penale în cercetare?

Prima-pagina

Varianta pentru tiparire

Roman SA sfidează criza şi produce pentru export camioane şi autobuze

Unul dintre clienţii companiei braşovene este Guvernul SUA, care a cumpărat 120 de maşini de pompieri

Publicat in: Cotidianul Transilvania Expres nr. 5798 din Lu, 27 Aug 2012

Într-o perioadă în care vechile mărci româneşti ce încă există pe piaţă pot fi numărate pe degetele de la o mână, o companie unică în sud-estul Europei se încăpăţânează să producă, sfidând criza. Este vorba despre Roman SA, una dintre puţinele uzine braşovene care nu au fost rase de pe faţa pământului. Roman SA, ca orice societate de stat, a avut după 1990 şi până în anul 2004 o evoluţie tragică. De la zeci de mii de angajaţi şi producţie în trei schimburi, în numai 14 ani, totul s-a ruinat sub managementul neinspirat al guvernelor care s-au succedat la putere. A venit, însă, momentul în care uzina a fost preluată de omul de afaceri Ioan Nicolae şi din acel moment managementul privat şi-a pus amprenta asupra întregii activităţi de pe platformă.
„În 2004 era o societate care avea mare nevoie de investiţii pentru a putea produce la standarde ridicate”, îşi aduce aminte astăzi Ioan Nicolae, omul care s-a încăpăţânat să creadă în marca Roman şi în produsele fabricate aici.
„Pe întreaga platformă am investit în jur de 70-75 de milioane de euro, ban pe ban. Suma poate părea surprinzătoare pentru mulţi, însă numai dacă stăm să ne uităm la hala asta de lângă noi, unde e presa de şasiu, un metru pătrat renovat şi modernizat cu panou termoizolant costă 20 de euro. Păi, în toată fabrica sunt zeci de mii de metri pătraţi de panouri de acest gen, pe hala unde este montajul general, pe halele ăstelalte de aici, iar acum am început şi în spate, la turnătorie.
De asemenea, în anul 2008, după ce am vândut terenul unde se afla Prefabricate, am băgat toţi banii pe platforma asta. Este nevoie de investiţii pentru a produce marfă competitivă pe piaţă şi noi asta facem. Am avut noroc atunci, că era boom-ul imobiliar, am găsit un investitor care dorea să dezvolte imobiliar zona şi am primit un preţ bun. Am încasat aproximativ 45 de milioane de euro pe care i-am băgat în Roman imediat. Nici nu am stat pe gânduri. În loc să-i duc acasă, i-am băgat aici, pentru că am încredere că această fabrică va rămâne României şi Braşovului. O fabrică românească de camioane”, ne-a declarat, satisfăcut, în urmă cu câteva zile, Ioan Nicolae, patronul şi preşedintele CA de la Roman SA.

Unde sunt Tractorul şi Rulmentul?
Cu toate acestea, omul de afaceri braşovean are şi un regret. Este vorba despre faptul că multe uzine braşovene, care ar fi putut produce în continuare pentru economia naţională, au fost distruse.
„Din unele nu au mai rămas nici firmele de la poartă, deşi ar fi putut fi salvate. De exemplu, cazul Uzinei Tractorul, singura de acest gen din ţară, mi se pare de-a dreptul revoltător. Acum câţiva ani am fost cu domnul Căncescu la prim-ministrul Tăriceanu, căruia i-am prezentat un plan de salvare a uzinei. N-a ascultat nici o virgulă din ce i-am spus. Şi uitaţi-vă unde este Uzina Tractorul acum şi unde este Roman. Roman a fost salvată, produce şi va produce un număr mic de camioane, deocamdată, dar există posibilitatea să trecem la producţie mult mai mare, însă vedeţi şi dumneavoastră care este situaţia economică. Avem pe ce pune mâna să muncim. De exemplu, putem face camioane pentru armată. Dacă din străinătate se pot cumpăra camioane de un miliard de euro, aceleaşi produse noi le fabricăm cu 650-700 de milioane de euro. Şi banii rămân la bugetul de stat, nu pleacă din ţară. Şi Tractorul, a doua mare fabrică de tractoare din Europa, ar fi putut ajunge aici. Trebuia numai puţin modernizată. Cu investiţii de 50 de milioane de euro, aşa o cifră suficientă, şi cu restrângerea activităţii de pe cele 140 ha pe 40-50 ha, aveau loc şi dezvoltatorii imobiliari. Puteau să-şi facă blocuri, mall-uri şi tot ce doreau, dar fabrica aia trebuia salvată. În final, toţi investitorii imobiliari care au avut interese acolo au luat ţeapă, au dat chix toţi pe capete. Însă, Uzina Roman trăieşte în comparaţie cu Tractorul, care era de zece ori mai uşor de retehnologizat. Spun acest lucru în absolută cunoştinţă de cauză. Mai mult, se rezolva şi problema necesarului de tractoare pentru agricultura românească, estimat la vremea respectivă la 280.000 de tractoare”, povesteşte, cu regret, Ioan Nicolae.
De asemenea, preşedintele CA de la Roman este oarecum contrariat de faptul că, deşi camioanele şi autobuzele fabricate în uzină au căutare pe piaţa externă, în România şi în special la Braşov produsele nu-şi găsesc clienţi.
„Noi producem o bijuterie de maşină de pompieri şi, cu toate acestea, statul român preferă mărci străine. Şi acest lucru este ciudat. Americanii au cumpărat 120 de maşini de pompieri şi românii nu cumpără. Nu ştiu de ce. Maşina este complet schimbată în comparaţie cu fosta maşină de pompieri Roman. Sunt făcute cu pompe nemţeşti, motoare nemţeşti, cutii de viteze tot din Germania, maşina merge ceas. Însă, camionul nostru costă 600.000 de lei, iar cele străine costă 1,1 miliarde de lei. De asemenea, deşi noi producem autobuze foarte bune, edilii oraşului au cumpărat pentru transportul în comun autobuze din Turcia. Nu în ultimul rând, avem nişte bijuterii de camioane militare care n-au nici cel mai mic cusur, numai că sunt mai ieftine cu 100.000 de euro faţă de cel produs de MAN. Am fost vizitaţi chiar şi de o doamnă general din cadrul NATO, care a fost foarte încântată de starea de lucruri. Spun aceste lucruri pentru că de opt ani stă în stand-by o obligaţie asumată la intrarea noastră în NATO, de schimbare a logisticii de transport în amată. Putem fabrica autocamioane militare fără nici un cusur”.

1.200 de salariaţi care îşi întreţin familiile
La ora actuală, Roman SA are 1.200 de salariaţi şi produce, potrivit patronului său, camioane şi piese de schimb.
„Avem tot felul de piese turnate la turnătorie, forjate şi multe altele. Producem şi piese pentru tractoare pe care le vindem în ţările unde Tractorul a exportat timp de 30 de ani. De asemenea, fabricăm arbori cotiţi. La noi se fac cei mai buni arbori cotiţi. La ora actuală, sunt foarte bucuros că am reuşit să ţin în viaţă o uzina ca Roman în comparaţie cu alte zeci de uzine braşovene care s-au închis. De fapt, aceasta este singura platformă industrială din ţară care încă mai funcţionează. Târâş-grăpiş funcţionează. Că lucrează aici 1.200 de oameni şi peste 2.000 pe întreaga platformă este foarte bine. Lucrează! Au unde să-şi câştige pâinea, plătesc impozite la stat, trăiesc şi întreţin familii. Să-mi spună şi mie cineva câţi trăiesc de la Tractorul, de la Rulmentul sau Hidromecanica. De ce trebuia să închidem aceste fabrici? Probabil, pentru că suntem tâmpiţi”, a adăugat Ioan Niculae.
Practic, afaceristul braşovean îi consideră pe politicieni ca fiind principalii vinovaţi de distrugerea industriei braşovene: „N-am fost în stare să ţinem în viaţă fabrici româneşti. A trebuit să vină aici investitori străini ca să facă industrie la Braşov, un oraş care pe vremuri a fost eminamente industrial. Este o nebunie tot ce s-a întâmplat. Zeci de mii de oameni şi-au pierdut locurile de muncă şi astăzi nu suntem în stare să dăm de lucru oamenilor. Din ce să-şi întreţină familiile? Ies pe stradă şi-ţi dau în cap, băi deştepţilor din politică! Dacă nu te gândeşti la locuri de muncă, de unde să ai buget? Dai de lucru oamenilor şi după aia te poţi gândi şi la politică, cine cu cine ţine, treaba lor! Dar cu problema industrială nu te joci. Din păcate, aceasta problemă a fost tratată mizerabil. Sper din tot sufletul că cine trebuie să răspundă pentru nenorocirile din industria braşoveană o va face”.

Andrei Macarie

 
<< Inapoi
 
Alte stiri
 

Mihai Pascu a preluat, temporar, prerogativele de preşedinte al CJ

Plenul Consiliului Judeţean Braşov s-a reunit ieri, într-o şedinţă convocată de îndată, pentru a desemna pe unul dintre cei doi vicepreşedinţi... Citeste tot
 

REŢINERE. Viorel Hrebenciuc a ieşit încătuşat de la DNA Braşov

După ce, cu o zi înainte, Camera Deputaţilor a luat act de demisia sa din Parlament, Viorel Hrebenciuc a stat, ieri, aproape cinci ore în sediul Direcţiei... Citeste tot
 

Cea mai mare greşeală

Preşedintele Traian Băsescu a vorbit ieri despre cea mai mare greşeală a sa din cele două mandate la Cotroceni. „Una dintre marile greşeli... Citeste tot
 

Un nou seism

Un cutremur s-a produs, ieri dimineaţă, în zona seismică Vrancea, potrivit Institutului Naţional pentru Fizică Pământului (INFP). Cutremurul a... Citeste tot
 

După alegeri

Alin Tişe (PDL), membru al Comisiei juridice a Senatului, a anunţat, marţi, că s-a hotărât, prin vot, amânarea deciziei în comisie până după... Citeste tot
 

SUSPENDARE. Aristotel Căncescu nu mai este preşedinte al Consiliului Judeţean

Plenul Consiliului Judeţean a fost convocat de îndată pentru a desemna persoana care îi va prelua atribuţiile lui Aristotel Căncescu, suspendat din... Citeste tot
 

Camera Deputaţilor a luat act de demisia lui Hrebenciuc

Întrunită în şedinţă de plen, cu o prezenţă de cvorum de 250 de deputaţi, Camera Deputaţilor a luat act, ieri, de demisia lui Viorel Hrebenciuc... Citeste tot
 

Cererea ANI, respinsă

Procesul preşedintelui PNL, Klaus Iohannis, cu Agenţia Naţională de Integritate, nu va fi devansat, a stabilit ieri Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.... Citeste tot
 

Ponta calculează

Premierul Victor Ponta, candidatul PSD la alegerile prezidenţiale, a anunţat că pe 4 noiembrie va face publice variantele sale pentru funcţia de prim-ministru.... Citeste tot
 

Ghişe s-a decis

Candidatul la Preşedinţie pe care Ioan Ghişe îl susţine este preşedintele Senatului, Călin Popescu Tăriceanu. „A demonstrat ca prim-ministru... Citeste tot
 

Simona Halep a pierdut finala Turneului Campioanelor

După ce în grupa roşie a Turneului Campioanelor care a avut loc săptămâna trecută în Singapore a pierdut în faţa Simonei Halep, 0-6,  2-6,... Citeste tot
 

Toate oraşele vor avea o arteră principală cu aceeaşi denumire

O arteră principală de circulaţie din fiecare oraş şi municipiu se va numi „1 Decembrie 1918”, stabileşte o lege iniţiată de către... Citeste tot
 

DECIZIE. Preşedintele Consiliului Judeţean Braşov, Aristotel Căncescu, a fost arestat preventiv

După o zi întreagă în care a fost reanalizat dosarul deschis pentru fapte de corupţie, în miezul nopţii de vineri spre sâmbătă, Înalta Curte... Citeste tot
 

Se zguduie Vrancea

Două seisme de mică intensitate au fost resimţite în zona Vrancea, în noaptea de sâmbătă spre duminică. Primul seism a fost înregistrat la ora... Citeste tot
 

A vorbit în română

Preşedintele Ucrainei, Petro Poroşenko, a ţinut, în premieră, un discurs oficial în limba română. Discursul a fost ţinut în cadrul unei conferinţe... Citeste tot
 

Cea mai rece zi

„Ziua de 25 octombrie 2014 rămâne în istorie”. Este declaraţia meteorologului Mihai Timu. Meteorologul a explicat că ziua de sâmbătă... Citeste tot
 

Duminică, trecem la ora de iarnă

În noaptea de sâmbată spre duminică, pe 26 octombrie, România va trece la ora oficiala de iarnă. Astfel, ora 4 va deveni ora 3. 26 octombrie va deveni... Citeste tot
 

PROCEDURĂ. Românii săraci vor primi deocamdată doar cupoane, alimentele vin după alegeri

Dacă în alţi ani, la această oră, erau deja împărţite ajutoarele alimentare ce provin din stocurile de intervenţie comunitară, în cadrul Programului... Citeste tot
 

Fără securişti

Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii (CNSAS) a anunţat ieri că a finalizat verificările candidaţilor la alegerile prezidenţiale... Citeste tot
 

Ebola la New York

La New York a fost spitalizat un doctor infectat cu Ebola. Oficialii din sănătate l-au lăudat pe primul pacient cu Ebola din New York pentru că s-a... Citeste tot