Nr. 6587 - 25.04.2015
 

 
 
Log In
 
 
Contacteaza redactia
 
 
Newsletter
 
Adauga aici adresa ta de email pentru a primi cele mai noi stiri

loading...
 
Intrebarea zilei
 
Credeţi că, după eşecul cu Rapid, FC Braşov mai are şanse să evite retrogradarea?

Prima-pagina

Varianta pentru tiparire

Roman SA sfidează criza şi produce pentru export camioane şi autobuze

Unul dintre clienţii companiei braşovene este Guvernul SUA, care a cumpărat 120 de maşini de pompieri

Publicat in: Cotidianul Transilvania Expres nr. 5798 din Lu, 27 Aug 2012

Într-o perioadă în care vechile mărci româneşti ce încă există pe piaţă pot fi numărate pe degetele de la o mână, o companie unică în sud-estul Europei se încăpăţânează să producă, sfidând criza. Este vorba despre Roman SA, una dintre puţinele uzine braşovene care nu au fost rase de pe faţa pământului. Roman SA, ca orice societate de stat, a avut după 1990 şi până în anul 2004 o evoluţie tragică. De la zeci de mii de angajaţi şi producţie în trei schimburi, în numai 14 ani, totul s-a ruinat sub managementul neinspirat al guvernelor care s-au succedat la putere. A venit, însă, momentul în care uzina a fost preluată de omul de afaceri Ioan Nicolae şi din acel moment managementul privat şi-a pus amprenta asupra întregii activităţi de pe platformă.
„În 2004 era o societate care avea mare nevoie de investiţii pentru a putea produce la standarde ridicate”, îşi aduce aminte astăzi Ioan Nicolae, omul care s-a încăpăţânat să creadă în marca Roman şi în produsele fabricate aici.
„Pe întreaga platformă am investit în jur de 70-75 de milioane de euro, ban pe ban. Suma poate părea surprinzătoare pentru mulţi, însă numai dacă stăm să ne uităm la hala asta de lângă noi, unde e presa de şasiu, un metru pătrat renovat şi modernizat cu panou termoizolant costă 20 de euro. Păi, în toată fabrica sunt zeci de mii de metri pătraţi de panouri de acest gen, pe hala unde este montajul general, pe halele ăstelalte de aici, iar acum am început şi în spate, la turnătorie.
De asemenea, în anul 2008, după ce am vândut terenul unde se afla Prefabricate, am băgat toţi banii pe platforma asta. Este nevoie de investiţii pentru a produce marfă competitivă pe piaţă şi noi asta facem. Am avut noroc atunci, că era boom-ul imobiliar, am găsit un investitor care dorea să dezvolte imobiliar zona şi am primit un preţ bun. Am încasat aproximativ 45 de milioane de euro pe care i-am băgat în Roman imediat. Nici nu am stat pe gânduri. În loc să-i duc acasă, i-am băgat aici, pentru că am încredere că această fabrică va rămâne României şi Braşovului. O fabrică românească de camioane”, ne-a declarat, satisfăcut, în urmă cu câteva zile, Ioan Nicolae, patronul şi preşedintele CA de la Roman SA.

Unde sunt Tractorul şi Rulmentul?
Cu toate acestea, omul de afaceri braşovean are şi un regret. Este vorba despre faptul că multe uzine braşovene, care ar fi putut produce în continuare pentru economia naţională, au fost distruse.
„Din unele nu au mai rămas nici firmele de la poartă, deşi ar fi putut fi salvate. De exemplu, cazul Uzinei Tractorul, singura de acest gen din ţară, mi se pare de-a dreptul revoltător. Acum câţiva ani am fost cu domnul Căncescu la prim-ministrul Tăriceanu, căruia i-am prezentat un plan de salvare a uzinei. N-a ascultat nici o virgulă din ce i-am spus. Şi uitaţi-vă unde este Uzina Tractorul acum şi unde este Roman. Roman a fost salvată, produce şi va produce un număr mic de camioane, deocamdată, dar există posibilitatea să trecem la producţie mult mai mare, însă vedeţi şi dumneavoastră care este situaţia economică. Avem pe ce pune mâna să muncim. De exemplu, putem face camioane pentru armată. Dacă din străinătate se pot cumpăra camioane de un miliard de euro, aceleaşi produse noi le fabricăm cu 650-700 de milioane de euro. Şi banii rămân la bugetul de stat, nu pleacă din ţară. Şi Tractorul, a doua mare fabrică de tractoare din Europa, ar fi putut ajunge aici. Trebuia numai puţin modernizată. Cu investiţii de 50 de milioane de euro, aşa o cifră suficientă, şi cu restrângerea activităţii de pe cele 140 ha pe 40-50 ha, aveau loc şi dezvoltatorii imobiliari. Puteau să-şi facă blocuri, mall-uri şi tot ce doreau, dar fabrica aia trebuia salvată. În final, toţi investitorii imobiliari care au avut interese acolo au luat ţeapă, au dat chix toţi pe capete. Însă, Uzina Roman trăieşte în comparaţie cu Tractorul, care era de zece ori mai uşor de retehnologizat. Spun acest lucru în absolută cunoştinţă de cauză. Mai mult, se rezolva şi problema necesarului de tractoare pentru agricultura românească, estimat la vremea respectivă la 280.000 de tractoare”, povesteşte, cu regret, Ioan Nicolae.
De asemenea, preşedintele CA de la Roman este oarecum contrariat de faptul că, deşi camioanele şi autobuzele fabricate în uzină au căutare pe piaţa externă, în România şi în special la Braşov produsele nu-şi găsesc clienţi.
„Noi producem o bijuterie de maşină de pompieri şi, cu toate acestea, statul român preferă mărci străine. Şi acest lucru este ciudat. Americanii au cumpărat 120 de maşini de pompieri şi românii nu cumpără. Nu ştiu de ce. Maşina este complet schimbată în comparaţie cu fosta maşină de pompieri Roman. Sunt făcute cu pompe nemţeşti, motoare nemţeşti, cutii de viteze tot din Germania, maşina merge ceas. Însă, camionul nostru costă 600.000 de lei, iar cele străine costă 1,1 miliarde de lei. De asemenea, deşi noi producem autobuze foarte bune, edilii oraşului au cumpărat pentru transportul în comun autobuze din Turcia. Nu în ultimul rând, avem nişte bijuterii de camioane militare care n-au nici cel mai mic cusur, numai că sunt mai ieftine cu 100.000 de euro faţă de cel produs de MAN. Am fost vizitaţi chiar şi de o doamnă general din cadrul NATO, care a fost foarte încântată de starea de lucruri. Spun aceste lucruri pentru că de opt ani stă în stand-by o obligaţie asumată la intrarea noastră în NATO, de schimbare a logisticii de transport în amată. Putem fabrica autocamioane militare fără nici un cusur”.

1.200 de salariaţi care îşi întreţin familiile
La ora actuală, Roman SA are 1.200 de salariaţi şi produce, potrivit patronului său, camioane şi piese de schimb.
„Avem tot felul de piese turnate la turnătorie, forjate şi multe altele. Producem şi piese pentru tractoare pe care le vindem în ţările unde Tractorul a exportat timp de 30 de ani. De asemenea, fabricăm arbori cotiţi. La noi se fac cei mai buni arbori cotiţi. La ora actuală, sunt foarte bucuros că am reuşit să ţin în viaţă o uzina ca Roman în comparaţie cu alte zeci de uzine braşovene care s-au închis. De fapt, aceasta este singura platformă industrială din ţară care încă mai funcţionează. Târâş-grăpiş funcţionează. Că lucrează aici 1.200 de oameni şi peste 2.000 pe întreaga platformă este foarte bine. Lucrează! Au unde să-şi câştige pâinea, plătesc impozite la stat, trăiesc şi întreţin familii. Să-mi spună şi mie cineva câţi trăiesc de la Tractorul, de la Rulmentul sau Hidromecanica. De ce trebuia să închidem aceste fabrici? Probabil, pentru că suntem tâmpiţi”, a adăugat Ioan Niculae.
Practic, afaceristul braşovean îi consideră pe politicieni ca fiind principalii vinovaţi de distrugerea industriei braşovene: „N-am fost în stare să ţinem în viaţă fabrici româneşti. A trebuit să vină aici investitori străini ca să facă industrie la Braşov, un oraş care pe vremuri a fost eminamente industrial. Este o nebunie tot ce s-a întâmplat. Zeci de mii de oameni şi-au pierdut locurile de muncă şi astăzi nu suntem în stare să dăm de lucru oamenilor. Din ce să-şi întreţină familiile? Ies pe stradă şi-ţi dau în cap, băi deştepţilor din politică! Dacă nu te gândeşti la locuri de muncă, de unde să ai buget? Dai de lucru oamenilor şi după aia te poţi gândi şi la politică, cine cu cine ţine, treaba lor! Dar cu problema industrială nu te joci. Din păcate, aceasta problemă a fost tratată mizerabil. Sper din tot sufletul că cine trebuie să răspundă pentru nenorocirile din industria braşoveană o va face”.

Andrei Macarie

 
<< Inapoi
 
Alte stiri
 

Cruyff, la Braşov

În vârstă de 67 de ani, Johan Cruyff, legenda fotbalului olandez, se va afla la finalul lunii iulie în România, fiind foarte posibil să fie prezent... Citeste tot
 

Iohannis, avion de lux

Preşedintele României, Klaus Iohannis, a închiriat un avion de lux pentru deplasare de ieri de la Bruxelles, unde a participat la un summit extraordinar... Citeste tot
 

Iliescu şi CIA

Într-un interviu acordat publicaţiei germane Der Spiegel, fostul preşedinte Ion Iliescu admite că a pus la dispoziţia CIA un „sediu”.... Citeste tot
 

Braşovul - capitala magnoliilor

Aşa cum v-am promis, vă prezentăm magnoliile care au început deja să împodobească Braşovul. Astăzi, este una dintre cele din Parcul „Titulescu”,... Citeste tot
 

Decapitat pe DN 73 - „Amestec de fiare şi carne însângerate”

Un tânăr în vârstă de 27 de ani, din Braşov, şi-a pierdut ieri viaţa într-un cumplit accident, după ce s-a izbit frontal cu maşina pe care o... Citeste tot
 

2.800 de semnături pentru pistele de biciclete

Reprezentanţii Grupului de Iniţiativă „Bicicleşte Omeneşte” au depus ieri, la Primăria Braşov, listele de semnături în favoarea petiţiei... Citeste tot
 

PRAF ÎN OCHI. Cum ne aburesc guvernanţii cu autostrada

Surse guvernamentale au declarat pentru agenţia de presă Hotnews că o eventuală semnare a contractului de concesiune pentru porţiunea de autostradă... Citeste tot
 

Trei oameni, un partid

Senatorii au aprobat ieri propunerea legislativă care prevede că un partid poate fi constituit prin semnătura a cel puţin trei membri fondatori. 100... Citeste tot
 

Noi pensii militare

Modificarea legii pensiilor militare a fost aprobată în şedinţa de Guvern de ieri. Obiectivul principal al acestui proiect a fost acela de a „reconfirma... Citeste tot
 

Tăriceanu a semnat

Călin Popescu Tăriceanu a anunţat că hotărârea Senatului în cazul solicitării DNA de ridicare a imunităţii pentru reţinerea şi arestarea preventivă... Citeste tot
 

Bica şi Cocoş, acasă

Alina Bica şi Dorin Cocoş au fost plasaţi în arest la domiciliu, în dosarul cunoscut sub numele de „Bica 2”, după ce Înalta Curte de... Citeste tot
 

ÎNCĂ UNUL. DNA a cerut arestarea deputatului Ion Ochi

Direcţia Naţională Anticorupţie a cerut, ieri, Camerei Deputaţilor încuviinţarea reţinerii şi a arestării preventive a deputatului  PSD... Citeste tot
 

Dezvăluiri despre moţiunea de cenzură a PNL

Co-preşedintele PNL, Vasile Blaga, a declarat că moţiunea de cenzură a PNL pentru  răsturnarea Guvernului Ponta va avea loc în această legislatură... Citeste tot
 

Demisie la Cotroceni

Purtătorul de cuvânt al preşedintelui Klaus Iohannis, Tatiana Niculescu Bran, şi-a dat ieri demisia din funcţie, motivându-şi decizia prin relaţia... Citeste tot
 

Atac la Iohannis

Fostul preşedinte Traian Băsescu l-a atacat ieri pe succesorul său la Palatul Cotroceni, Klaus Iohannis, spunând este „necinstit” faţă... Citeste tot
 

Accident cu şase răniţi pe strada Traian!

O tânără în vârstă de 26 de ani, însărcinată, şi alte cinci persoane au fost rănite într-un accident de circulaţie produs duminică seară,... Citeste tot
 

Mugur Isărescu pune frâna monedei euro

Guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, a explicat că România are ţintă să adopte euro în 2019, dar timpul trece, iar ţara nu are o foaie de parcurs... Citeste tot
 

HOTĂRÂRE. 80% dintre sindicaliştii din administraţia publică braşoveană au semnat pentru grevă

Federaţia Naţională a Sindicatelor din Administraţie (PNSA) a organizat în 20 februarie o grevă de avertisment de jumătate de oră, la care au participat... Citeste tot
 

DNA somează Senatul

DNA revine cu a treia solicitare adresată Senatului, căruia îi cere din nou toate documentele în cazul senatorului Dan Şova, precizând că refuzul... Citeste tot
 

Nu ajung 24 de ore

Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) susţine că perioada de reţinere ar trebui să fie majorată de la 24 la 48 de ore, perioada de timp considerată... Citeste tot