Nr. 6442 - 25.10.2014
 

 
 
Log In
 
 
Contacteaza redactia
 
 
Newsletter
 
Adauga aici adresa ta de email pentru a primi cele mai noi stiri

loading...
 
Intrebarea zilei
 
Credeţi că alegerile prezidenţiale se vor desfăşura corect?

Prima-pagina

Varianta pentru tiparire

Roman SA sfidează criza şi produce pentru export camioane şi autobuze

Unul dintre clienţii companiei braşovene este Guvernul SUA, care a cumpărat 120 de maşini de pompieri

Publicat in: Cotidianul Transilvania Expres nr. 5798 din Lu, 27 Aug 2012

Într-o perioadă în care vechile mărci româneşti ce încă există pe piaţă pot fi numărate pe degetele de la o mână, o companie unică în sud-estul Europei se încăpăţânează să producă, sfidând criza. Este vorba despre Roman SA, una dintre puţinele uzine braşovene care nu au fost rase de pe faţa pământului. Roman SA, ca orice societate de stat, a avut după 1990 şi până în anul 2004 o evoluţie tragică. De la zeci de mii de angajaţi şi producţie în trei schimburi, în numai 14 ani, totul s-a ruinat sub managementul neinspirat al guvernelor care s-au succedat la putere. A venit, însă, momentul în care uzina a fost preluată de omul de afaceri Ioan Nicolae şi din acel moment managementul privat şi-a pus amprenta asupra întregii activităţi de pe platformă.
„În 2004 era o societate care avea mare nevoie de investiţii pentru a putea produce la standarde ridicate”, îşi aduce aminte astăzi Ioan Nicolae, omul care s-a încăpăţânat să creadă în marca Roman şi în produsele fabricate aici.
„Pe întreaga platformă am investit în jur de 70-75 de milioane de euro, ban pe ban. Suma poate părea surprinzătoare pentru mulţi, însă numai dacă stăm să ne uităm la hala asta de lângă noi, unde e presa de şasiu, un metru pătrat renovat şi modernizat cu panou termoizolant costă 20 de euro. Păi, în toată fabrica sunt zeci de mii de metri pătraţi de panouri de acest gen, pe hala unde este montajul general, pe halele ăstelalte de aici, iar acum am început şi în spate, la turnătorie.
De asemenea, în anul 2008, după ce am vândut terenul unde se afla Prefabricate, am băgat toţi banii pe platforma asta. Este nevoie de investiţii pentru a produce marfă competitivă pe piaţă şi noi asta facem. Am avut noroc atunci, că era boom-ul imobiliar, am găsit un investitor care dorea să dezvolte imobiliar zona şi am primit un preţ bun. Am încasat aproximativ 45 de milioane de euro pe care i-am băgat în Roman imediat. Nici nu am stat pe gânduri. În loc să-i duc acasă, i-am băgat aici, pentru că am încredere că această fabrică va rămâne României şi Braşovului. O fabrică românească de camioane”, ne-a declarat, satisfăcut, în urmă cu câteva zile, Ioan Nicolae, patronul şi preşedintele CA de la Roman SA.

Unde sunt Tractorul şi Rulmentul?
Cu toate acestea, omul de afaceri braşovean are şi un regret. Este vorba despre faptul că multe uzine braşovene, care ar fi putut produce în continuare pentru economia naţională, au fost distruse.
„Din unele nu au mai rămas nici firmele de la poartă, deşi ar fi putut fi salvate. De exemplu, cazul Uzinei Tractorul, singura de acest gen din ţară, mi se pare de-a dreptul revoltător. Acum câţiva ani am fost cu domnul Căncescu la prim-ministrul Tăriceanu, căruia i-am prezentat un plan de salvare a uzinei. N-a ascultat nici o virgulă din ce i-am spus. Şi uitaţi-vă unde este Uzina Tractorul acum şi unde este Roman. Roman a fost salvată, produce şi va produce un număr mic de camioane, deocamdată, dar există posibilitatea să trecem la producţie mult mai mare, însă vedeţi şi dumneavoastră care este situaţia economică. Avem pe ce pune mâna să muncim. De exemplu, putem face camioane pentru armată. Dacă din străinătate se pot cumpăra camioane de un miliard de euro, aceleaşi produse noi le fabricăm cu 650-700 de milioane de euro. Şi banii rămân la bugetul de stat, nu pleacă din ţară. Şi Tractorul, a doua mare fabrică de tractoare din Europa, ar fi putut ajunge aici. Trebuia numai puţin modernizată. Cu investiţii de 50 de milioane de euro, aşa o cifră suficientă, şi cu restrângerea activităţii de pe cele 140 ha pe 40-50 ha, aveau loc şi dezvoltatorii imobiliari. Puteau să-şi facă blocuri, mall-uri şi tot ce doreau, dar fabrica aia trebuia salvată. În final, toţi investitorii imobiliari care au avut interese acolo au luat ţeapă, au dat chix toţi pe capete. Însă, Uzina Roman trăieşte în comparaţie cu Tractorul, care era de zece ori mai uşor de retehnologizat. Spun acest lucru în absolută cunoştinţă de cauză. Mai mult, se rezolva şi problema necesarului de tractoare pentru agricultura românească, estimat la vremea respectivă la 280.000 de tractoare”, povesteşte, cu regret, Ioan Nicolae.
De asemenea, preşedintele CA de la Roman este oarecum contrariat de faptul că, deşi camioanele şi autobuzele fabricate în uzină au căutare pe piaţa externă, în România şi în special la Braşov produsele nu-şi găsesc clienţi.
„Noi producem o bijuterie de maşină de pompieri şi, cu toate acestea, statul român preferă mărci străine. Şi acest lucru este ciudat. Americanii au cumpărat 120 de maşini de pompieri şi românii nu cumpără. Nu ştiu de ce. Maşina este complet schimbată în comparaţie cu fosta maşină de pompieri Roman. Sunt făcute cu pompe nemţeşti, motoare nemţeşti, cutii de viteze tot din Germania, maşina merge ceas. Însă, camionul nostru costă 600.000 de lei, iar cele străine costă 1,1 miliarde de lei. De asemenea, deşi noi producem autobuze foarte bune, edilii oraşului au cumpărat pentru transportul în comun autobuze din Turcia. Nu în ultimul rând, avem nişte bijuterii de camioane militare care n-au nici cel mai mic cusur, numai că sunt mai ieftine cu 100.000 de euro faţă de cel produs de MAN. Am fost vizitaţi chiar şi de o doamnă general din cadrul NATO, care a fost foarte încântată de starea de lucruri. Spun aceste lucruri pentru că de opt ani stă în stand-by o obligaţie asumată la intrarea noastră în NATO, de schimbare a logisticii de transport în amată. Putem fabrica autocamioane militare fără nici un cusur”.

1.200 de salariaţi care îşi întreţin familiile
La ora actuală, Roman SA are 1.200 de salariaţi şi produce, potrivit patronului său, camioane şi piese de schimb.
„Avem tot felul de piese turnate la turnătorie, forjate şi multe altele. Producem şi piese pentru tractoare pe care le vindem în ţările unde Tractorul a exportat timp de 30 de ani. De asemenea, fabricăm arbori cotiţi. La noi se fac cei mai buni arbori cotiţi. La ora actuală, sunt foarte bucuros că am reuşit să ţin în viaţă o uzina ca Roman în comparaţie cu alte zeci de uzine braşovene care s-au închis. De fapt, aceasta este singura platformă industrială din ţară care încă mai funcţionează. Târâş-grăpiş funcţionează. Că lucrează aici 1.200 de oameni şi peste 2.000 pe întreaga platformă este foarte bine. Lucrează! Au unde să-şi câştige pâinea, plătesc impozite la stat, trăiesc şi întreţin familii. Să-mi spună şi mie cineva câţi trăiesc de la Tractorul, de la Rulmentul sau Hidromecanica. De ce trebuia să închidem aceste fabrici? Probabil, pentru că suntem tâmpiţi”, a adăugat Ioan Niculae.
Practic, afaceristul braşovean îi consideră pe politicieni ca fiind principalii vinovaţi de distrugerea industriei braşovene: „N-am fost în stare să ţinem în viaţă fabrici româneşti. A trebuit să vină aici investitori străini ca să facă industrie la Braşov, un oraş care pe vremuri a fost eminamente industrial. Este o nebunie tot ce s-a întâmplat. Zeci de mii de oameni şi-au pierdut locurile de muncă şi astăzi nu suntem în stare să dăm de lucru oamenilor. Din ce să-şi întreţină familiile? Ies pe stradă şi-ţi dau în cap, băi deştepţilor din politică! Dacă nu te gândeşti la locuri de muncă, de unde să ai buget? Dai de lucru oamenilor şi după aia te poţi gândi şi la politică, cine cu cine ţine, treaba lor! Dar cu problema industrială nu te joci. Din păcate, aceasta problemă a fost tratată mizerabil. Sper din tot sufletul că cine trebuie să răspundă pentru nenorocirile din industria braşoveană o va face”.

Andrei Macarie

 
<< Inapoi
 
Alte stiri
 

FĂRĂ BANI. Peste 1.000 de braşoveni cu handicap riscă să rămână fără indemnizaţii în decembrie

Municipiul Braşov nu a primit bani de la Ministerul Finanţelor pentru a plăti drepturile persoanelor cu dizabilităţi până la sfârşitul acestui... Citeste tot
 

Cod galben de frig şi ploi în aproape toată ţara

Meteorologii au emis o avertizare cod galben de ploi însemnate cantitativ şi răcire accentuată a vremii, valabilă de aseară de la ora 21.00 până... Citeste tot
 

Pricopie se laudă

Deşi criza manualelor aproape că  l-a costat mandatul, ministrul Educaţiei se laudă că România se afla înaintea multor state UE în ceea ce... Citeste tot
 

ANI se grăbeşte

Agenţia Naţională de Integritate (ANI) a cerut urgentarea soluţionării dosarului în care candidatul ACL la preşedinţie, Klaus Iohannis, este acuzat... Citeste tot
 

Dobânda sub 3%

România s-a împrumutat cu 1,5 miliarde de euro de pe pieţele externe, printr-o emisiune de obligaţiuni, la o rată a dobânzii sub 3%, ceea ce reprezintă... Citeste tot
 

ÎN SFÂRŞIT. După contestaţii şi litigii, Au început lucrările la Centrul de Afaceri din Bartolomeu

Primarul Braşovului, George Scripcaru, a prezentat ieri proiectul Centrului de Transfer Tehnologic şi Incubator de Afaceri din Bartolomeu (amenajat lângă... Citeste tot
 

TRAGEDIE. Un bărbat a murit după ce s-a surpat un mal de pământ peste el

A fost agitaţie mare ieri la fosta groapă de gunoi a oraşului, în zona Triaj (teren aflat acum în proprietate privată), după ce s-a surpat un mal... Citeste tot
 

Ponta îl apără pe Şova

Victor Ponta a vorbit despre acuzaţiile pe care procurorii i le aduc senatorului Dan Şova, care a cerut de la Viorel Hrebenciuc sprijin pentru obţinerea... Citeste tot
 

Se răceşte brusc

Vremea se răceşte considerabil în următoarele două zile, când sunt aşteptate şi câteva ploi în mai multe zone ale ţării. Astăzi valorile din... Citeste tot
 

Apelul lui Geoană

Mircea Geoană spune că social-democraţii ar trebui să-şi canalizeze energia către campania prezidenţială pentru ca PSD să dea viitorul preşedinte... Citeste tot
 

ALT DOSAR. După „vizita” la DNA Braşov, Viorel Hrebenciuc se înfundă tot mai rău

Procurorii Direcţiei Naţionale Anticorupţie au dispus ieri începerea urmăririi penale faţă de vicepreşedintele PSD Dan Şova, dar şi faţă de... Citeste tot
 

Peste 570.000 de buletine de vot pentru judeţul Braşov

Reprezentanţii Prefecturii au anunţat că joi vor ajunge la Braşov buletinele şi ştampilele de vot pentru primul tur al alegerilor prezidenţiale... Citeste tot
 

Suspans pentru Diniţă

Deputaţii au amânat votul final asupra cererii procurorilor DNA de încuviinţare a arestării preventive a deputatului Ion Diniţă, cercetat în „dosarul... Citeste tot
 

Nu crede în ACL

Călin Popescu Tăriceanu, candidat la alegerile prezidenţiale 2014, anunţă noiembrie negru pentru ACL: „În ultima perioadă, spre surprinderea... Citeste tot
 

Cu ce se laudă Ponta

Premierul Victor Ponta a afirmat că îşi compara numărul de persoane care îi accesează contul de Facebook cu cel al persoanelor care urmăresc contul... Citeste tot
 

Deputaţii vor decide dacă pot fi arestaţi Hrebenciuc şi Adam

Dosarul retrocedărilor ilegale de terenuri forestiere, aflat în lucru la Direcţia Naţională Anticorupţie  - Serviciul Teritorial Braşov, în... Citeste tot
 

ALERTĂ. Incendiu de proporţii la un depozit de reziduuri toxice

Un incendiu devastator a izbucnit în noaptea de sâmbătă spre duminică la un depozit de reziduuri de substanţe periculoase aflat în zona Cheile Râşnoavei... Citeste tot
 

ANI ameninţă

Agenţia Naţională de Integritate (ANI) ar putea formula o plângere penală împotriva preşedintelui Senatului, Călin Popescu Tăriceanu, pentru că... Citeste tot
 

UDMR nu renunţă

Candidatul UDMR la Preşedinţia României, Kelemen Hunor, a declarat că între români şi maghiari există o lipsă de încredere. „Au trecut... Citeste tot
 

Avertisment

George Friedman, fondatorul şi chairman-ul companiei de analiză strategică Stratfor, trage un semnal de alarmă referitor la situaţia în care se află... Citeste tot