Nr. 6362 - 23.07.2014
 
 
 
Log In
 
 
Contacteaza redactia
 
 
Newsletter
 
Adauga aici adresa ta de email pentru a primi cele mai noi stiri

loading...
 
Intrebarea zilei
 
Credeţi că decriptarea cutiilor negre va confirma doborârea avionului malaezian?

Prima-pagina

Varianta pentru tiparire

Roman SA sfidează criza şi produce pentru export camioane şi autobuze

Unul dintre clienţii companiei braşovene este Guvernul SUA, care a cumpărat 120 de maşini de pompieri

Publicat in: Cotidianul Transilvania Expres nr. 5798 din Lu, 27 Aug 2012

Într-o perioadă în care vechile mărci româneşti ce încă există pe piaţă pot fi numărate pe degetele de la o mână, o companie unică în sud-estul Europei se încăpăţânează să producă, sfidând criza. Este vorba despre Roman SA, una dintre puţinele uzine braşovene care nu au fost rase de pe faţa pământului. Roman SA, ca orice societate de stat, a avut după 1990 şi până în anul 2004 o evoluţie tragică. De la zeci de mii de angajaţi şi producţie în trei schimburi, în numai 14 ani, totul s-a ruinat sub managementul neinspirat al guvernelor care s-au succedat la putere. A venit, însă, momentul în care uzina a fost preluată de omul de afaceri Ioan Nicolae şi din acel moment managementul privat şi-a pus amprenta asupra întregii activităţi de pe platformă.
„În 2004 era o societate care avea mare nevoie de investiţii pentru a putea produce la standarde ridicate”, îşi aduce aminte astăzi Ioan Nicolae, omul care s-a încăpăţânat să creadă în marca Roman şi în produsele fabricate aici.
„Pe întreaga platformă am investit în jur de 70-75 de milioane de euro, ban pe ban. Suma poate părea surprinzătoare pentru mulţi, însă numai dacă stăm să ne uităm la hala asta de lângă noi, unde e presa de şasiu, un metru pătrat renovat şi modernizat cu panou termoizolant costă 20 de euro. Păi, în toată fabrica sunt zeci de mii de metri pătraţi de panouri de acest gen, pe hala unde este montajul general, pe halele ăstelalte de aici, iar acum am început şi în spate, la turnătorie.
De asemenea, în anul 2008, după ce am vândut terenul unde se afla Prefabricate, am băgat toţi banii pe platforma asta. Este nevoie de investiţii pentru a produce marfă competitivă pe piaţă şi noi asta facem. Am avut noroc atunci, că era boom-ul imobiliar, am găsit un investitor care dorea să dezvolte imobiliar zona şi am primit un preţ bun. Am încasat aproximativ 45 de milioane de euro pe care i-am băgat în Roman imediat. Nici nu am stat pe gânduri. În loc să-i duc acasă, i-am băgat aici, pentru că am încredere că această fabrică va rămâne României şi Braşovului. O fabrică românească de camioane”, ne-a declarat, satisfăcut, în urmă cu câteva zile, Ioan Nicolae, patronul şi preşedintele CA de la Roman SA.

Unde sunt Tractorul şi Rulmentul?
Cu toate acestea, omul de afaceri braşovean are şi un regret. Este vorba despre faptul că multe uzine braşovene, care ar fi putut produce în continuare pentru economia naţională, au fost distruse.
„Din unele nu au mai rămas nici firmele de la poartă, deşi ar fi putut fi salvate. De exemplu, cazul Uzinei Tractorul, singura de acest gen din ţară, mi se pare de-a dreptul revoltător. Acum câţiva ani am fost cu domnul Căncescu la prim-ministrul Tăriceanu, căruia i-am prezentat un plan de salvare a uzinei. N-a ascultat nici o virgulă din ce i-am spus. Şi uitaţi-vă unde este Uzina Tractorul acum şi unde este Roman. Roman a fost salvată, produce şi va produce un număr mic de camioane, deocamdată, dar există posibilitatea să trecem la producţie mult mai mare, însă vedeţi şi dumneavoastră care este situaţia economică. Avem pe ce pune mâna să muncim. De exemplu, putem face camioane pentru armată. Dacă din străinătate se pot cumpăra camioane de un miliard de euro, aceleaşi produse noi le fabricăm cu 650-700 de milioane de euro. Şi banii rămân la bugetul de stat, nu pleacă din ţară. Şi Tractorul, a doua mare fabrică de tractoare din Europa, ar fi putut ajunge aici. Trebuia numai puţin modernizată. Cu investiţii de 50 de milioane de euro, aşa o cifră suficientă, şi cu restrângerea activităţii de pe cele 140 ha pe 40-50 ha, aveau loc şi dezvoltatorii imobiliari. Puteau să-şi facă blocuri, mall-uri şi tot ce doreau, dar fabrica aia trebuia salvată. În final, toţi investitorii imobiliari care au avut interese acolo au luat ţeapă, au dat chix toţi pe capete. Însă, Uzina Roman trăieşte în comparaţie cu Tractorul, care era de zece ori mai uşor de retehnologizat. Spun acest lucru în absolută cunoştinţă de cauză. Mai mult, se rezolva şi problema necesarului de tractoare pentru agricultura românească, estimat la vremea respectivă la 280.000 de tractoare”, povesteşte, cu regret, Ioan Nicolae.
De asemenea, preşedintele CA de la Roman este oarecum contrariat de faptul că, deşi camioanele şi autobuzele fabricate în uzină au căutare pe piaţa externă, în România şi în special la Braşov produsele nu-şi găsesc clienţi.
„Noi producem o bijuterie de maşină de pompieri şi, cu toate acestea, statul român preferă mărci străine. Şi acest lucru este ciudat. Americanii au cumpărat 120 de maşini de pompieri şi românii nu cumpără. Nu ştiu de ce. Maşina este complet schimbată în comparaţie cu fosta maşină de pompieri Roman. Sunt făcute cu pompe nemţeşti, motoare nemţeşti, cutii de viteze tot din Germania, maşina merge ceas. Însă, camionul nostru costă 600.000 de lei, iar cele străine costă 1,1 miliarde de lei. De asemenea, deşi noi producem autobuze foarte bune, edilii oraşului au cumpărat pentru transportul în comun autobuze din Turcia. Nu în ultimul rând, avem nişte bijuterii de camioane militare care n-au nici cel mai mic cusur, numai că sunt mai ieftine cu 100.000 de euro faţă de cel produs de MAN. Am fost vizitaţi chiar şi de o doamnă general din cadrul NATO, care a fost foarte încântată de starea de lucruri. Spun aceste lucruri pentru că de opt ani stă în stand-by o obligaţie asumată la intrarea noastră în NATO, de schimbare a logisticii de transport în amată. Putem fabrica autocamioane militare fără nici un cusur”.

1.200 de salariaţi care îşi întreţin familiile
La ora actuală, Roman SA are 1.200 de salariaţi şi produce, potrivit patronului său, camioane şi piese de schimb.
„Avem tot felul de piese turnate la turnătorie, forjate şi multe altele. Producem şi piese pentru tractoare pe care le vindem în ţările unde Tractorul a exportat timp de 30 de ani. De asemenea, fabricăm arbori cotiţi. La noi se fac cei mai buni arbori cotiţi. La ora actuală, sunt foarte bucuros că am reuşit să ţin în viaţă o uzina ca Roman în comparaţie cu alte zeci de uzine braşovene care s-au închis. De fapt, aceasta este singura platformă industrială din ţară care încă mai funcţionează. Târâş-grăpiş funcţionează. Că lucrează aici 1.200 de oameni şi peste 2.000 pe întreaga platformă este foarte bine. Lucrează! Au unde să-şi câştige pâinea, plătesc impozite la stat, trăiesc şi întreţin familii. Să-mi spună şi mie cineva câţi trăiesc de la Tractorul, de la Rulmentul sau Hidromecanica. De ce trebuia să închidem aceste fabrici? Probabil, pentru că suntem tâmpiţi”, a adăugat Ioan Niculae.
Practic, afaceristul braşovean îi consideră pe politicieni ca fiind principalii vinovaţi de distrugerea industriei braşovene: „N-am fost în stare să ţinem în viaţă fabrici româneşti. A trebuit să vină aici investitori străini ca să facă industrie la Braşov, un oraş care pe vremuri a fost eminamente industrial. Este o nebunie tot ce s-a întâmplat. Zeci de mii de oameni şi-au pierdut locurile de muncă şi astăzi nu suntem în stare să dăm de lucru oamenilor. Din ce să-şi întreţină familiile? Ies pe stradă şi-ţi dau în cap, băi deştepţilor din politică! Dacă nu te gândeşti la locuri de muncă, de unde să ai buget? Dai de lucru oamenilor şi după aia te poţi gândi şi la politică, cine cu cine ţine, treaba lor! Dar cu problema industrială nu te joci. Din păcate, aceasta problemă a fost tratată mizerabil. Sper din tot sufletul că cine trebuie să răspundă pentru nenorocirile din industria braşoveană o va face”.

Andrei Macarie

 
<< Inapoi
 
Alte stiri
 

Pentru vot obligatoriu

Aproape jumătate dintre români sunt de acord cu introducerea votului obligatoriu, relevă un sondaj INSCOP. Astfel, 44,6% dintre români sunt de acord... Citeste tot
 

„Nu e pe toane!”

Vasile Blaga îi da replica Monicăi Macovei, reamintindu-i cum a fost ales candidatul PDL la alegerile prezidenţiale - prin alegeri interne în partid,... Citeste tot
 

EVALUARE: Lucrările la Poiana Mică sunt în grafic

Primarul Braşovului, George Scripcaru, a verificat zilele trecute stadiul lucrărilor la parcarea din Poiana Mică, investiţie finanţată din fonduri... Citeste tot
 

Dascăli braşoveni cu note de 3 şi 4 la definitivat

O învăţătoare şi o profesoară de muzică din judeţul Braşov au reuşit contraperformanţa de a obţine note de 3,5 şi 3,85 la examenul de definitivare... Citeste tot
 

Victor Ponta îşi pregăteşte urmaşul la Guvern

Premierul Victor Ponta a declarat că va nominaliza pentru funcţia de prim-ministru, dacă va câştiga alegerile prezidenţiale, o persoană „pro-europeană... Citeste tot
 

Mandat profitabil

Elena Băsescu, conform declaraţiei de avere depusă la final de mandat în Parlamentul European, şi-a îmbunătăţit situaţia financiară în cei... Citeste tot
 

Geoană nu renunţă

Mircea Geoană a dat de înţeles că nu renunţă încă la ideea de a candida pentru funcţia de la Cotroceni, dezvăluind totodată care este avantajul... Citeste tot
 

Schimbare de forţe

Mircea Coşea a spus că asistăm la o schimbare de forţe ale puterii în lume, după tragedia aviatică din Ucraina. „Asistăm la schimbarea care... Citeste tot
 

DISTINCŢIE: Un reputat chirurg elveţian a primit la Braşov titlul de Profesor Onorific al Universităţii Transilvania

Dragoste, curaj, sacrificiu şi profesionalism sunt atributele unui act medical petrecut cu 16 ani în urmă, considerat o premieră mondială în domeniu,... Citeste tot
 

Avionul companiei Malaysia Airlines, doborât de o rachetă

Un avion al companiei Malaysia Airlines cu 298 de pasageri şi membri ai echipajului la bord s-a prăbuşit, joi după-amiază, în estul separatist al... Citeste tot
 

Concurenţă mare la Facultăţile de Medicină şi Ştiinţe Sociale ale Universităţii Transilvania

Conducerea Universităţii „Transilvania” Braşov a anunţat situaţia înscrierilor pentru ciclurile de licenţă şi la programele de masterat... Citeste tot
 

Oprescu la DNA

Primarul Bucureştiului, Sorin Oprescu, a fost chemat ieri la audieri la DNA, într-un dosar privind retrocedarea ilegală a unor terenuri din Băneasa.... Citeste tot
 

Voiculescu acuză

Dan Voiculescu susţine că are dovezi că preşedintele Traian Băsescu a despus bani „cu sacoşa” la bancă. „Am hârtia clară de... Citeste tot
 

Ce crede Tăriceanu

Preşedintele Senatului, Călin Popescu Tăriceanu, a declarat joi că fuziunea dintre PNL şi PDL este o greşeală pentru liberali şi că este extrem... Citeste tot
 

PERFORMANȚĂ: O profesoară de la „Şaguna” a fost astronaut

Doi profesori ro­mâni de fizică, Carmen Tănăsescu din Braşov şi Adrian Mehedinţi din Pu­chenii Mari, s-au întors din că­lătoria vieţii... Citeste tot
 

Supra-acciza de la combustibil merge la pensii

Premierul Victor Ponta a recunos­cut că banii din supra-acciza de 7 euro cenţi vor fi folosiţi să acopere gaura din bugetul general, deci se duc... Citeste tot
 

Festival Science&Fiction la Râşnov

Râşnovul găzduieşte până duminică cea de-a doua ediţie a „Science & Fiction Festival”, un eveniment adresat iubitorilor de literatură,... Citeste tot
 

Ghişe vrea la Cotroceni

Senatorul bra­şo­vean PNL Ioan Ghişe a anunţat că, după ce zeci de persoane l-au contactat şi i-au cerut acest lucru, a luat decizia de a... Citeste tot
 

Suntem ascultaţi

Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ÎCCJ) a emis un număr incredibil de mandate de interceptare pe siguranţa naţională pe zi. În 2013, numărul... Citeste tot
 

Rusia reacţionează

Rusia intenţionează să impună taxe la importul de carne, legume, fructe, vin şi cereale din Republica Moldova. Ministerul Dezvoltării Economice din... Citeste tot