Nr. 6369 - 31.07.2014
 
 
 
Log In
 
 
Contacteaza redactia
 
 
Newsletter
 
Adauga aici adresa ta de email pentru a primi cele mai noi stiri

loading...
 
Intrebarea zilei
 
Credeţi că Victor Ponta va deveni preşedintele României?

Prima-pagina

Varianta pentru tiparire

Roman SA sfidează criza şi produce pentru export camioane şi autobuze

Unul dintre clienţii companiei braşovene este Guvernul SUA, care a cumpărat 120 de maşini de pompieri

Publicat in: Cotidianul Transilvania Expres nr. 5798 din Lu, 27 Aug 2012

Într-o perioadă în care vechile mărci româneşti ce încă există pe piaţă pot fi numărate pe degetele de la o mână, o companie unică în sud-estul Europei se încăpăţânează să producă, sfidând criza. Este vorba despre Roman SA, una dintre puţinele uzine braşovene care nu au fost rase de pe faţa pământului. Roman SA, ca orice societate de stat, a avut după 1990 şi până în anul 2004 o evoluţie tragică. De la zeci de mii de angajaţi şi producţie în trei schimburi, în numai 14 ani, totul s-a ruinat sub managementul neinspirat al guvernelor care s-au succedat la putere. A venit, însă, momentul în care uzina a fost preluată de omul de afaceri Ioan Nicolae şi din acel moment managementul privat şi-a pus amprenta asupra întregii activităţi de pe platformă.
„În 2004 era o societate care avea mare nevoie de investiţii pentru a putea produce la standarde ridicate”, îşi aduce aminte astăzi Ioan Nicolae, omul care s-a încăpăţânat să creadă în marca Roman şi în produsele fabricate aici.
„Pe întreaga platformă am investit în jur de 70-75 de milioane de euro, ban pe ban. Suma poate părea surprinzătoare pentru mulţi, însă numai dacă stăm să ne uităm la hala asta de lângă noi, unde e presa de şasiu, un metru pătrat renovat şi modernizat cu panou termoizolant costă 20 de euro. Păi, în toată fabrica sunt zeci de mii de metri pătraţi de panouri de acest gen, pe hala unde este montajul general, pe halele ăstelalte de aici, iar acum am început şi în spate, la turnătorie.
De asemenea, în anul 2008, după ce am vândut terenul unde se afla Prefabricate, am băgat toţi banii pe platforma asta. Este nevoie de investiţii pentru a produce marfă competitivă pe piaţă şi noi asta facem. Am avut noroc atunci, că era boom-ul imobiliar, am găsit un investitor care dorea să dezvolte imobiliar zona şi am primit un preţ bun. Am încasat aproximativ 45 de milioane de euro pe care i-am băgat în Roman imediat. Nici nu am stat pe gânduri. În loc să-i duc acasă, i-am băgat aici, pentru că am încredere că această fabrică va rămâne României şi Braşovului. O fabrică românească de camioane”, ne-a declarat, satisfăcut, în urmă cu câteva zile, Ioan Nicolae, patronul şi preşedintele CA de la Roman SA.

Unde sunt Tractorul şi Rulmentul?
Cu toate acestea, omul de afaceri braşovean are şi un regret. Este vorba despre faptul că multe uzine braşovene, care ar fi putut produce în continuare pentru economia naţională, au fost distruse.
„Din unele nu au mai rămas nici firmele de la poartă, deşi ar fi putut fi salvate. De exemplu, cazul Uzinei Tractorul, singura de acest gen din ţară, mi se pare de-a dreptul revoltător. Acum câţiva ani am fost cu domnul Căncescu la prim-ministrul Tăriceanu, căruia i-am prezentat un plan de salvare a uzinei. N-a ascultat nici o virgulă din ce i-am spus. Şi uitaţi-vă unde este Uzina Tractorul acum şi unde este Roman. Roman a fost salvată, produce şi va produce un număr mic de camioane, deocamdată, dar există posibilitatea să trecem la producţie mult mai mare, însă vedeţi şi dumneavoastră care este situaţia economică. Avem pe ce pune mâna să muncim. De exemplu, putem face camioane pentru armată. Dacă din străinătate se pot cumpăra camioane de un miliard de euro, aceleaşi produse noi le fabricăm cu 650-700 de milioane de euro. Şi banii rămân la bugetul de stat, nu pleacă din ţară. Şi Tractorul, a doua mare fabrică de tractoare din Europa, ar fi putut ajunge aici. Trebuia numai puţin modernizată. Cu investiţii de 50 de milioane de euro, aşa o cifră suficientă, şi cu restrângerea activităţii de pe cele 140 ha pe 40-50 ha, aveau loc şi dezvoltatorii imobiliari. Puteau să-şi facă blocuri, mall-uri şi tot ce doreau, dar fabrica aia trebuia salvată. În final, toţi investitorii imobiliari care au avut interese acolo au luat ţeapă, au dat chix toţi pe capete. Însă, Uzina Roman trăieşte în comparaţie cu Tractorul, care era de zece ori mai uşor de retehnologizat. Spun acest lucru în absolută cunoştinţă de cauză. Mai mult, se rezolva şi problema necesarului de tractoare pentru agricultura românească, estimat la vremea respectivă la 280.000 de tractoare”, povesteşte, cu regret, Ioan Nicolae.
De asemenea, preşedintele CA de la Roman este oarecum contrariat de faptul că, deşi camioanele şi autobuzele fabricate în uzină au căutare pe piaţa externă, în România şi în special la Braşov produsele nu-şi găsesc clienţi.
„Noi producem o bijuterie de maşină de pompieri şi, cu toate acestea, statul român preferă mărci străine. Şi acest lucru este ciudat. Americanii au cumpărat 120 de maşini de pompieri şi românii nu cumpără. Nu ştiu de ce. Maşina este complet schimbată în comparaţie cu fosta maşină de pompieri Roman. Sunt făcute cu pompe nemţeşti, motoare nemţeşti, cutii de viteze tot din Germania, maşina merge ceas. Însă, camionul nostru costă 600.000 de lei, iar cele străine costă 1,1 miliarde de lei. De asemenea, deşi noi producem autobuze foarte bune, edilii oraşului au cumpărat pentru transportul în comun autobuze din Turcia. Nu în ultimul rând, avem nişte bijuterii de camioane militare care n-au nici cel mai mic cusur, numai că sunt mai ieftine cu 100.000 de euro faţă de cel produs de MAN. Am fost vizitaţi chiar şi de o doamnă general din cadrul NATO, care a fost foarte încântată de starea de lucruri. Spun aceste lucruri pentru că de opt ani stă în stand-by o obligaţie asumată la intrarea noastră în NATO, de schimbare a logisticii de transport în amată. Putem fabrica autocamioane militare fără nici un cusur”.

1.200 de salariaţi care îşi întreţin familiile
La ora actuală, Roman SA are 1.200 de salariaţi şi produce, potrivit patronului său, camioane şi piese de schimb.
„Avem tot felul de piese turnate la turnătorie, forjate şi multe altele. Producem şi piese pentru tractoare pe care le vindem în ţările unde Tractorul a exportat timp de 30 de ani. De asemenea, fabricăm arbori cotiţi. La noi se fac cei mai buni arbori cotiţi. La ora actuală, sunt foarte bucuros că am reuşit să ţin în viaţă o uzina ca Roman în comparaţie cu alte zeci de uzine braşovene care s-au închis. De fapt, aceasta este singura platformă industrială din ţară care încă mai funcţionează. Târâş-grăpiş funcţionează. Că lucrează aici 1.200 de oameni şi peste 2.000 pe întreaga platformă este foarte bine. Lucrează! Au unde să-şi câştige pâinea, plătesc impozite la stat, trăiesc şi întreţin familii. Să-mi spună şi mie cineva câţi trăiesc de la Tractorul, de la Rulmentul sau Hidromecanica. De ce trebuia să închidem aceste fabrici? Probabil, pentru că suntem tâmpiţi”, a adăugat Ioan Niculae.
Practic, afaceristul braşovean îi consideră pe politicieni ca fiind principalii vinovaţi de distrugerea industriei braşovene: „N-am fost în stare să ţinem în viaţă fabrici româneşti. A trebuit să vină aici investitori străini ca să facă industrie la Braşov, un oraş care pe vremuri a fost eminamente industrial. Este o nebunie tot ce s-a întâmplat. Zeci de mii de oameni şi-au pierdut locurile de muncă şi astăzi nu suntem în stare să dăm de lucru oamenilor. Din ce să-şi întreţină familiile? Ies pe stradă şi-ţi dau în cap, băi deştepţilor din politică! Dacă nu te gândeşti la locuri de muncă, de unde să ai buget? Dai de lucru oamenilor şi după aia te poţi gândi şi la politică, cine cu cine ţine, treaba lor! Dar cu problema industrială nu te joci. Din păcate, aceasta problemă a fost tratată mizerabil. Sper din tot sufletul că cine trebuie să răspundă pentru nenorocirile din industria braşoveană o va face”.

Andrei Macarie

 
<< Inapoi
 
Alte stiri
 

Job bine plătit

O companie doreşte să angajeze un specialist IT din România, căruia îi va oferi un salariu de 200.000 de dolari pe an. gTeam vrea un specialist care... Citeste tot
 

Macovei, candidat independent

Monica Macovei este tot mai hotărâtă să candideze ca independent la preşedinţia României, afirmă surse politice, după ce PDL a refuzat să o includă... Citeste tot
 

PERSPECTIVĂ: Contribuţia pentru asigurările de sănătate ar putea creşte până la 14%

Propunerea a fost discutată de oficialii români cu FMI, fără a se lua o decizie.    În acest moment contribuţia pentru asigurările sociale... Citeste tot
 

Guvernul măreşte impozitul pentru apartamente

Impozitul va creşte de anul viitor cu o sumă modică pentru toate apartamentele din blocuri cu peste trei etaje şi cu câteva zeci de lei pentru locuinţele... Citeste tot
 

Şefa promoţiei 2014 a Academiei de Poliţie lucrează de ieri în Braşov

Şefa de promoţie din acest an a Academiei de Poliţie Bucureşti este, de ieri, angajata Inspectoratului Judeţean de Poliţie (IJP) Braşov, spre mândria... Citeste tot
 

Vin chinezii!

Anunţul companiei canadiene Candu Energy privind semnarea unui acord de cooperare cu China Nuclear Power Engineering pentru construcţia reactoarelor... Citeste tot
 

Băsescu insistă

Preşedintele Traian Băsescu i-a trimis o nouă solicitare Avocatului Poporului în care îi cere acestuia să sesizeze Curtea Constituţională cu privire... Citeste tot
 

Plecări din PNL

Încă doi parlamentari liberali au anunţat, luni, că demisionează din PNL pentru a se înscrie în grupul lansat de Calin Popescu Tariceanu, Partidul... Citeste tot
 

AVERTISMENT: Guvernanţii le refuză bebeluşilor prematuri dreptul la viaţă

Organizaţia „Salvaţi Copiii România” cere Guvernului să aloce fondurile necesare pentru îngrijirea nou-născuţilor prematuri din maternităţi... Citeste tot
 

Se închide Strada Castelului

De astăzi, Strada Castelului, pe tronsonul cuprins între intersecţia cu Strada Constantin Dobrogeanu Gherea şi intersecţia cu Strada Michael Weiss,... Citeste tot
 

Fuziunea PDL - PNL a fost votată

Sâmbăta a fost votată fuziunea prin contopire dintre PDL şi PNL, construcţie la care contribuie şi Forţa Civică, partid ce a fost absorbit de PDL.... Citeste tot
 

Cu viteza melcului

La începutul lunii iulie existau doar aproximativ 50 de kilometri de autostradă în construcţie în România. Alţi 140 de kilometri se aflau în pregătire.... Citeste tot
 

Cheltuieli inutile

Guvernul britanic a cheltuit 80.000 de lire sterline din banii contribuabililor pentru a repatria imigranţi est-europeni, care s-au întors în Regat... Citeste tot
 

Au blocat drumul

Românii din mai multe localităţi aflate în regiunea ucraineană Cernăuţi au organizat proteste în stradă faţă de mobilizarea la război decisă... Citeste tot
 

REZULTATE: Dascălii braşoveni au luat note de la 1.00 la 10.00 la Titularizare

Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN) a publicat rezultatele concursului de Titularizare din acest an, care este de fapt concursul de ocupare a posturilor/... Citeste tot
 

Vreme caldă până în octombrie

Meteorologii ne anunţă că urmează trei luni călduroase, cu valori termice în general peste mediile climatologice, dar cu puţine precipitaţii.   Estimările... Citeste tot
 

Cardiologul Horaţiu Rus a primit 7 ani de închisoare pentru viol şi act sexual cu minor

Cardiologul braşovean Horaţiu Rus, acuzat de procurorii Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate şi Terorism (DIICOT) Braşov că... Citeste tot
 

Cerere respinsă

Judecătorii de la Înalta Curte au respins ieri cererea de strămutare a procesului ICA de la Curtea de Apel Bucureşti la o altă instanţă, depusă... Citeste tot
 

Nu-l vrea pe Boc

Preşedintele PDL, Vasile Blaga, l-a criticat ieri pe Emil Boc pentru susţinerea arătată PMP la alegerile europarlamentare, dar a spus că nu îl dă... Citeste tot
 

Limbă străină!?

Rozalia Biro, desemnată de UDMR să preia mandatul de ministru al Culturii şi pe cel de vicepremier în guvernul Ponta de la 1 august, şi-a trecut în... Citeste tot