Nr. 6542 - 02.03.2015
 

 
 
Log In
 
 
Contacteaza redactia
 
 
Newsletter
 
Adauga aici adresa ta de email pentru a primi cele mai noi stiri

loading...
 
Intrebarea zilei
 
Obişnuiţi să cereţi bon fiscal de fiecare dată când cumpăraţi ceva?

Prima-pagina

Varianta pentru tiparire

Roman SA sfidează criza şi produce pentru export camioane şi autobuze

Unul dintre clienţii companiei braşovene este Guvernul SUA, care a cumpărat 120 de maşini de pompieri

Publicat in: Cotidianul Transilvania Expres nr. 5798 din Lu, 27 Aug 2012

Într-o perioadă în care vechile mărci româneşti ce încă există pe piaţă pot fi numărate pe degetele de la o mână, o companie unică în sud-estul Europei se încăpăţânează să producă, sfidând criza. Este vorba despre Roman SA, una dintre puţinele uzine braşovene care nu au fost rase de pe faţa pământului. Roman SA, ca orice societate de stat, a avut după 1990 şi până în anul 2004 o evoluţie tragică. De la zeci de mii de angajaţi şi producţie în trei schimburi, în numai 14 ani, totul s-a ruinat sub managementul neinspirat al guvernelor care s-au succedat la putere. A venit, însă, momentul în care uzina a fost preluată de omul de afaceri Ioan Nicolae şi din acel moment managementul privat şi-a pus amprenta asupra întregii activităţi de pe platformă.
„În 2004 era o societate care avea mare nevoie de investiţii pentru a putea produce la standarde ridicate”, îşi aduce aminte astăzi Ioan Nicolae, omul care s-a încăpăţânat să creadă în marca Roman şi în produsele fabricate aici.
„Pe întreaga platformă am investit în jur de 70-75 de milioane de euro, ban pe ban. Suma poate părea surprinzătoare pentru mulţi, însă numai dacă stăm să ne uităm la hala asta de lângă noi, unde e presa de şasiu, un metru pătrat renovat şi modernizat cu panou termoizolant costă 20 de euro. Păi, în toată fabrica sunt zeci de mii de metri pătraţi de panouri de acest gen, pe hala unde este montajul general, pe halele ăstelalte de aici, iar acum am început şi în spate, la turnătorie.
De asemenea, în anul 2008, după ce am vândut terenul unde se afla Prefabricate, am băgat toţi banii pe platforma asta. Este nevoie de investiţii pentru a produce marfă competitivă pe piaţă şi noi asta facem. Am avut noroc atunci, că era boom-ul imobiliar, am găsit un investitor care dorea să dezvolte imobiliar zona şi am primit un preţ bun. Am încasat aproximativ 45 de milioane de euro pe care i-am băgat în Roman imediat. Nici nu am stat pe gânduri. În loc să-i duc acasă, i-am băgat aici, pentru că am încredere că această fabrică va rămâne României şi Braşovului. O fabrică românească de camioane”, ne-a declarat, satisfăcut, în urmă cu câteva zile, Ioan Nicolae, patronul şi preşedintele CA de la Roman SA.

Unde sunt Tractorul şi Rulmentul?
Cu toate acestea, omul de afaceri braşovean are şi un regret. Este vorba despre faptul că multe uzine braşovene, care ar fi putut produce în continuare pentru economia naţională, au fost distruse.
„Din unele nu au mai rămas nici firmele de la poartă, deşi ar fi putut fi salvate. De exemplu, cazul Uzinei Tractorul, singura de acest gen din ţară, mi se pare de-a dreptul revoltător. Acum câţiva ani am fost cu domnul Căncescu la prim-ministrul Tăriceanu, căruia i-am prezentat un plan de salvare a uzinei. N-a ascultat nici o virgulă din ce i-am spus. Şi uitaţi-vă unde este Uzina Tractorul acum şi unde este Roman. Roman a fost salvată, produce şi va produce un număr mic de camioane, deocamdată, dar există posibilitatea să trecem la producţie mult mai mare, însă vedeţi şi dumneavoastră care este situaţia economică. Avem pe ce pune mâna să muncim. De exemplu, putem face camioane pentru armată. Dacă din străinătate se pot cumpăra camioane de un miliard de euro, aceleaşi produse noi le fabricăm cu 650-700 de milioane de euro. Şi banii rămân la bugetul de stat, nu pleacă din ţară. Şi Tractorul, a doua mare fabrică de tractoare din Europa, ar fi putut ajunge aici. Trebuia numai puţin modernizată. Cu investiţii de 50 de milioane de euro, aşa o cifră suficientă, şi cu restrângerea activităţii de pe cele 140 ha pe 40-50 ha, aveau loc şi dezvoltatorii imobiliari. Puteau să-şi facă blocuri, mall-uri şi tot ce doreau, dar fabrica aia trebuia salvată. În final, toţi investitorii imobiliari care au avut interese acolo au luat ţeapă, au dat chix toţi pe capete. Însă, Uzina Roman trăieşte în comparaţie cu Tractorul, care era de zece ori mai uşor de retehnologizat. Spun acest lucru în absolută cunoştinţă de cauză. Mai mult, se rezolva şi problema necesarului de tractoare pentru agricultura românească, estimat la vremea respectivă la 280.000 de tractoare”, povesteşte, cu regret, Ioan Nicolae.
De asemenea, preşedintele CA de la Roman este oarecum contrariat de faptul că, deşi camioanele şi autobuzele fabricate în uzină au căutare pe piaţa externă, în România şi în special la Braşov produsele nu-şi găsesc clienţi.
„Noi producem o bijuterie de maşină de pompieri şi, cu toate acestea, statul român preferă mărci străine. Şi acest lucru este ciudat. Americanii au cumpărat 120 de maşini de pompieri şi românii nu cumpără. Nu ştiu de ce. Maşina este complet schimbată în comparaţie cu fosta maşină de pompieri Roman. Sunt făcute cu pompe nemţeşti, motoare nemţeşti, cutii de viteze tot din Germania, maşina merge ceas. Însă, camionul nostru costă 600.000 de lei, iar cele străine costă 1,1 miliarde de lei. De asemenea, deşi noi producem autobuze foarte bune, edilii oraşului au cumpărat pentru transportul în comun autobuze din Turcia. Nu în ultimul rând, avem nişte bijuterii de camioane militare care n-au nici cel mai mic cusur, numai că sunt mai ieftine cu 100.000 de euro faţă de cel produs de MAN. Am fost vizitaţi chiar şi de o doamnă general din cadrul NATO, care a fost foarte încântată de starea de lucruri. Spun aceste lucruri pentru că de opt ani stă în stand-by o obligaţie asumată la intrarea noastră în NATO, de schimbare a logisticii de transport în amată. Putem fabrica autocamioane militare fără nici un cusur”.

1.200 de salariaţi care îşi întreţin familiile
La ora actuală, Roman SA are 1.200 de salariaţi şi produce, potrivit patronului său, camioane şi piese de schimb.
„Avem tot felul de piese turnate la turnătorie, forjate şi multe altele. Producem şi piese pentru tractoare pe care le vindem în ţările unde Tractorul a exportat timp de 30 de ani. De asemenea, fabricăm arbori cotiţi. La noi se fac cei mai buni arbori cotiţi. La ora actuală, sunt foarte bucuros că am reuşit să ţin în viaţă o uzina ca Roman în comparaţie cu alte zeci de uzine braşovene care s-au închis. De fapt, aceasta este singura platformă industrială din ţară care încă mai funcţionează. Târâş-grăpiş funcţionează. Că lucrează aici 1.200 de oameni şi peste 2.000 pe întreaga platformă este foarte bine. Lucrează! Au unde să-şi câştige pâinea, plătesc impozite la stat, trăiesc şi întreţin familii. Să-mi spună şi mie cineva câţi trăiesc de la Tractorul, de la Rulmentul sau Hidromecanica. De ce trebuia să închidem aceste fabrici? Probabil, pentru că suntem tâmpiţi”, a adăugat Ioan Niculae.
Practic, afaceristul braşovean îi consideră pe politicieni ca fiind principalii vinovaţi de distrugerea industriei braşovene: „N-am fost în stare să ţinem în viaţă fabrici româneşti. A trebuit să vină aici investitori străini ca să facă industrie la Braşov, un oraş care pe vremuri a fost eminamente industrial. Este o nebunie tot ce s-a întâmplat. Zeci de mii de oameni şi-au pierdut locurile de muncă şi astăzi nu suntem în stare să dăm de lucru oamenilor. Din ce să-şi întreţină familiile? Ies pe stradă şi-ţi dau în cap, băi deştepţilor din politică! Dacă nu te gândeşti la locuri de muncă, de unde să ai buget? Dai de lucru oamenilor şi după aia te poţi gândi şi la politică, cine cu cine ţine, treaba lor! Dar cu problema industrială nu te joci. Din păcate, aceasta problemă a fost tratată mizerabil. Sper din tot sufletul că cine trebuie să răspundă pentru nenorocirile din industria braşoveană o va face”.

Andrei Macarie

 
<< Inapoi
 
Alte stiri
 

Euro creşte vertiginos

Euro s-a apreciat ieri, iar dolarul a ajuns la nivelul maxim al lunii februarie. BNR a cotat moneda unică la 4,4381 lei/unitate, ceea ce înseamnă o... Citeste tot
 

Decizie la DNA

Elena Udrea a fost dusă ieri dimineaţă la DNA pentru a i se aduce la cunoştinţă că procurorii au pus sechestru asigurator pe o parte din averea... Citeste tot
 

Administraţia judeţeană va investi opt milioane de lei în dotarea spitalelor

Consiliul Judeţean  (CJ) Braşov  va folosi anul acesta excedentul bugetar de anul trecut, în valoare de 16,3 milioane de lei, pentru finanţarea... Citeste tot
 

Maternitatea va avea conturile blocate

În câteva zile, conturile Spitalului de Obstetrică şi Ginecologie „A. I Sbârcea” vor fi blocate. Această situaţie survine ca urmare... Citeste tot
 

DRAMATIC. Afaceristul braşovean Costel Comană a fost găsit mort în toaleta unui avion

O ştire apărută pe agenţiile de presă din America de Sud a anunţat, ieri, sfârşitul lui Costel Comană, unul dintre milionarii ultimilor ani ai... Citeste tot
 

La DNA, de bunăvoie

Alexandra Herţanu, sora premierului Victor Ponta, a susţinut că s-a prezentat de bunăvoie, ieri, la DNA Ploieşti, unde a dat declaraţii în calitate... Citeste tot
 

„Bica 2”, în instanţă

Al doilea dosar al fostei şefe DIICOT, Alina Bica, în care sunt cercetaţi şi Dorin şi Alin Cocoş şi Adriean Videanu, a fost trimis ieri la Înalta... Citeste tot
 

Prieteni cu nemţii

Klaus Iohannis, preşedintele României, şi cancelarul german Angela Merkel au susţinut ieri, la Berlin, o conferinţă de presă comună, care s-a referit,... Citeste tot
 

PORTOFOLIU. Municipalitatea pregăteşte proiectele ce ar putea beneficia de finanţare europeană

Municipalitatea braşoveană va elabora anul acesta documentaţiile tehnice pentru câteva investiţii considerate prioritare. „Pentru unele obiective,... Citeste tot
 

Motivul demisiei

Despre motivele demisiei lui George Maior de la SRI, românii care au răspuns unui sondaj INSCOP au susţinut în proporţie de 35% că Maior şi-a dat... Citeste tot
 

Şansa Moldovei

Preşedintele Klaus Iohannis le-a vorbit ieri studenţilor Universităţii de Stat din Moldova, despre cooperarea dintre cele două state, care dovedeşte... Citeste tot
 

S-a amânt pe luni

Votul în Parlament pentru numirea lui Eduard Hellvig la şefia SRI va avea loc luni, începând cu ora 16.00. Decizia a fost luată miercuri de către... Citeste tot
 

În Poiană sunt condiţii excelente de schi

Chiar dacă în ultimele zile temperaturile au fost mai mari decât cele normale acestei perioade, în Poiană, au anunţat reprezentanţii Primăriei... Citeste tot
 

DNA cere arestarea Elenei Udrea

Procurorii DNA au formulat ieri o nouă cerere de arestare preventivă pe numele Elenei Udrea, în dosarul Gala Bute, solicitare care a ajuns deja la Înalta... Citeste tot
 

MISTER. De ce nu au mai tras clopotele la Penitenciarul Codlea?!

Conducerea Penitenciarului Codlea a dispus recent tăierea suportului metalic pe care era aşezat clopotul capelei unităţii, astfel că acesta nu mai... Citeste tot
 

DNA-ul duduie

Direcţia Naţională Anticorupţie a înregistrat, în 2014, o serie de premiere, a declarat ieri Laura Codruta Kovesi la bilanţul instituţiei pe anul... Citeste tot
 

Condamnare record

Magistraţii Tribunalului Bucureşti au decis condamnarea la 26 de ani şi patru luni de închisoare a lui Mihnea Columbeanu, regizorul acuzat de pedofilie.... Citeste tot
 

Aviz pentru Borbely

Comisia juridică a Camerei a dat ieri aviz favorabil pentru urmărirea penală a deputatului UDMR Laszlo Borbely, cu 16 voturi „pentru”, 5... Citeste tot
 

Gazele pentru populaţie se scumpesc

Guverul a acceptat solicitarea FMI de a scumpi gazele naturale pentru populaţie, la un preţ de 58 de lei pentru un megawatt/oră, preţ inclus în calendarul... Citeste tot
 

INVESTIŢII. Luna viitoare încep noi lucrări de reabilitare a reţelelor de apă-canal din oraş

Anul acesta Compania Apa Braşov va executa noi lucrări de amploare privind modernizarea reţelelor de apă din mai multe zone ale oraşului. În şantier,... Citeste tot