Nr. 6517 - 31.01.2015
 

 
 
Log In
 
 
Contacteaza redactia
 
 
Newsletter
 
Adauga aici adresa ta de email pentru a primi cele mai noi stiri

loading...
 
Intrebarea zilei
 
Ar trebui ca românii din diaspora să contribuie la bugetul de stat al ţării noastre?

Prima-pagina

Varianta pentru tiparire

Roman SA sfidează criza şi produce pentru export camioane şi autobuze

Unul dintre clienţii companiei braşovene este Guvernul SUA, care a cumpărat 120 de maşini de pompieri

Publicat in: Cotidianul Transilvania Expres nr. 5798 din Lu, 27 Aug 2012

Într-o perioadă în care vechile mărci româneşti ce încă există pe piaţă pot fi numărate pe degetele de la o mână, o companie unică în sud-estul Europei se încăpăţânează să producă, sfidând criza. Este vorba despre Roman SA, una dintre puţinele uzine braşovene care nu au fost rase de pe faţa pământului. Roman SA, ca orice societate de stat, a avut după 1990 şi până în anul 2004 o evoluţie tragică. De la zeci de mii de angajaţi şi producţie în trei schimburi, în numai 14 ani, totul s-a ruinat sub managementul neinspirat al guvernelor care s-au succedat la putere. A venit, însă, momentul în care uzina a fost preluată de omul de afaceri Ioan Nicolae şi din acel moment managementul privat şi-a pus amprenta asupra întregii activităţi de pe platformă.
„În 2004 era o societate care avea mare nevoie de investiţii pentru a putea produce la standarde ridicate”, îşi aduce aminte astăzi Ioan Nicolae, omul care s-a încăpăţânat să creadă în marca Roman şi în produsele fabricate aici.
„Pe întreaga platformă am investit în jur de 70-75 de milioane de euro, ban pe ban. Suma poate părea surprinzătoare pentru mulţi, însă numai dacă stăm să ne uităm la hala asta de lângă noi, unde e presa de şasiu, un metru pătrat renovat şi modernizat cu panou termoizolant costă 20 de euro. Păi, în toată fabrica sunt zeci de mii de metri pătraţi de panouri de acest gen, pe hala unde este montajul general, pe halele ăstelalte de aici, iar acum am început şi în spate, la turnătorie.
De asemenea, în anul 2008, după ce am vândut terenul unde se afla Prefabricate, am băgat toţi banii pe platforma asta. Este nevoie de investiţii pentru a produce marfă competitivă pe piaţă şi noi asta facem. Am avut noroc atunci, că era boom-ul imobiliar, am găsit un investitor care dorea să dezvolte imobiliar zona şi am primit un preţ bun. Am încasat aproximativ 45 de milioane de euro pe care i-am băgat în Roman imediat. Nici nu am stat pe gânduri. În loc să-i duc acasă, i-am băgat aici, pentru că am încredere că această fabrică va rămâne României şi Braşovului. O fabrică românească de camioane”, ne-a declarat, satisfăcut, în urmă cu câteva zile, Ioan Nicolae, patronul şi preşedintele CA de la Roman SA.

Unde sunt Tractorul şi Rulmentul?
Cu toate acestea, omul de afaceri braşovean are şi un regret. Este vorba despre faptul că multe uzine braşovene, care ar fi putut produce în continuare pentru economia naţională, au fost distruse.
„Din unele nu au mai rămas nici firmele de la poartă, deşi ar fi putut fi salvate. De exemplu, cazul Uzinei Tractorul, singura de acest gen din ţară, mi se pare de-a dreptul revoltător. Acum câţiva ani am fost cu domnul Căncescu la prim-ministrul Tăriceanu, căruia i-am prezentat un plan de salvare a uzinei. N-a ascultat nici o virgulă din ce i-am spus. Şi uitaţi-vă unde este Uzina Tractorul acum şi unde este Roman. Roman a fost salvată, produce şi va produce un număr mic de camioane, deocamdată, dar există posibilitatea să trecem la producţie mult mai mare, însă vedeţi şi dumneavoastră care este situaţia economică. Avem pe ce pune mâna să muncim. De exemplu, putem face camioane pentru armată. Dacă din străinătate se pot cumpăra camioane de un miliard de euro, aceleaşi produse noi le fabricăm cu 650-700 de milioane de euro. Şi banii rămân la bugetul de stat, nu pleacă din ţară. Şi Tractorul, a doua mare fabrică de tractoare din Europa, ar fi putut ajunge aici. Trebuia numai puţin modernizată. Cu investiţii de 50 de milioane de euro, aşa o cifră suficientă, şi cu restrângerea activităţii de pe cele 140 ha pe 40-50 ha, aveau loc şi dezvoltatorii imobiliari. Puteau să-şi facă blocuri, mall-uri şi tot ce doreau, dar fabrica aia trebuia salvată. În final, toţi investitorii imobiliari care au avut interese acolo au luat ţeapă, au dat chix toţi pe capete. Însă, Uzina Roman trăieşte în comparaţie cu Tractorul, care era de zece ori mai uşor de retehnologizat. Spun acest lucru în absolută cunoştinţă de cauză. Mai mult, se rezolva şi problema necesarului de tractoare pentru agricultura românească, estimat la vremea respectivă la 280.000 de tractoare”, povesteşte, cu regret, Ioan Nicolae.
De asemenea, preşedintele CA de la Roman este oarecum contrariat de faptul că, deşi camioanele şi autobuzele fabricate în uzină au căutare pe piaţa externă, în România şi în special la Braşov produsele nu-şi găsesc clienţi.
„Noi producem o bijuterie de maşină de pompieri şi, cu toate acestea, statul român preferă mărci străine. Şi acest lucru este ciudat. Americanii au cumpărat 120 de maşini de pompieri şi românii nu cumpără. Nu ştiu de ce. Maşina este complet schimbată în comparaţie cu fosta maşină de pompieri Roman. Sunt făcute cu pompe nemţeşti, motoare nemţeşti, cutii de viteze tot din Germania, maşina merge ceas. Însă, camionul nostru costă 600.000 de lei, iar cele străine costă 1,1 miliarde de lei. De asemenea, deşi noi producem autobuze foarte bune, edilii oraşului au cumpărat pentru transportul în comun autobuze din Turcia. Nu în ultimul rând, avem nişte bijuterii de camioane militare care n-au nici cel mai mic cusur, numai că sunt mai ieftine cu 100.000 de euro faţă de cel produs de MAN. Am fost vizitaţi chiar şi de o doamnă general din cadrul NATO, care a fost foarte încântată de starea de lucruri. Spun aceste lucruri pentru că de opt ani stă în stand-by o obligaţie asumată la intrarea noastră în NATO, de schimbare a logisticii de transport în amată. Putem fabrica autocamioane militare fără nici un cusur”.

1.200 de salariaţi care îşi întreţin familiile
La ora actuală, Roman SA are 1.200 de salariaţi şi produce, potrivit patronului său, camioane şi piese de schimb.
„Avem tot felul de piese turnate la turnătorie, forjate şi multe altele. Producem şi piese pentru tractoare pe care le vindem în ţările unde Tractorul a exportat timp de 30 de ani. De asemenea, fabricăm arbori cotiţi. La noi se fac cei mai buni arbori cotiţi. La ora actuală, sunt foarte bucuros că am reuşit să ţin în viaţă o uzina ca Roman în comparaţie cu alte zeci de uzine braşovene care s-au închis. De fapt, aceasta este singura platformă industrială din ţară care încă mai funcţionează. Târâş-grăpiş funcţionează. Că lucrează aici 1.200 de oameni şi peste 2.000 pe întreaga platformă este foarte bine. Lucrează! Au unde să-şi câştige pâinea, plătesc impozite la stat, trăiesc şi întreţin familii. Să-mi spună şi mie cineva câţi trăiesc de la Tractorul, de la Rulmentul sau Hidromecanica. De ce trebuia să închidem aceste fabrici? Probabil, pentru că suntem tâmpiţi”, a adăugat Ioan Niculae.
Practic, afaceristul braşovean îi consideră pe politicieni ca fiind principalii vinovaţi de distrugerea industriei braşovene: „N-am fost în stare să ţinem în viaţă fabrici româneşti. A trebuit să vină aici investitori străini ca să facă industrie la Braşov, un oraş care pe vremuri a fost eminamente industrial. Este o nebunie tot ce s-a întâmplat. Zeci de mii de oameni şi-au pierdut locurile de muncă şi astăzi nu suntem în stare să dăm de lucru oamenilor. Din ce să-şi întreţină familiile? Ies pe stradă şi-ţi dau în cap, băi deştepţilor din politică! Dacă nu te gândeşti la locuri de muncă, de unde să ai buget? Dai de lucru oamenilor şi după aia te poţi gândi şi la politică, cine cu cine ţine, treaba lor! Dar cu problema industrială nu te joci. Din păcate, aceasta problemă a fost tratată mizerabil. Sper din tot sufletul că cine trebuie să răspundă pentru nenorocirile din industria braşoveană o va face”.

Andrei Macarie

 
<< Inapoi
 
Alte stiri
 

Reţinut de DNA

Adriean Videanu, fost vicepremier, fost ministru al Economiei şi fost primar general al Capitalei, a fost reţinut aseară de procurorii anticorupţie,... Citeste tot
 

Ciorbea reacţionează

Avocatul Poporului, Victor Ciorbea, a reacţionat , la o zi după ce Comisia Europeană a publicat raportul MCV, în care AP era criticat pentru că nu... Citeste tot
 

Vor creşte salariile

În jur de două milioane de bugetari ar putea beneficia de creşteri salariale din 1 ianuarie 2016, în urma revizuirii Legii salarizării unitare, a... Citeste tot
 

Sorin Mitrofan, locul 5 la FOTE

Pe trambulina având K 97 de metri de la Tschagguns (Austria) s-a disputat ieri concursul de sărituri cu schiurile contând pentru ediţia 2015 a Festivalului... Citeste tot
 

„REZOLVARE”. Guvernul vrea să-i amnistieze pe copiii pe care tot el i-a scos datori

Guvernul şi-a propus să modifice Legea 571/2003 privind Codul fiscal, în sensul exceptării de la plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate... Citeste tot
 

Rămâne în închisoare

Dan Voiculescu rămâne definitiv în închisoare după ce ieri un complet de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie i-a respins ultima cale de atact,... Citeste tot
 

Fără taxă de înscriere

Concursurile organizate în şcoli care presupuneau taxă de înscriere, precum Cangurul, Euclid sau Smart, au fost interzise de Ministerul Educaţiei.... Citeste tot
 

„Răsuflarea diavolului”

Pe străzile lăturalnice din Bogota, Columbia au început să circule mituri urbane despre temutul drog numit „răsuflarea diavolului”, care... Citeste tot
 

Caracatiţa din dosarul retrocedărilor ilegale şi-a întins tentaculele până la... Palatul Buckingham

Inculpat în dosarul retrocedărilor ilegale de păduri din zona Bacăului (peste 43.000 ha, retrocedate în favoarea lui Paltin Sturdza şi în defavoarea... Citeste tot
 

Ponta nu vrea alegeri locale

„De muncit când mai muncim, dacă stăm tot timpul numai în alegeri?”, argumentează premierul Victor Ponta a respins ieri solicitarea PNL,... Citeste tot
 

PROIECT. Primul pasaj suspendat din Braşov va fi construit în zona „Micşunica”

Până la sfârşitul lunii februarie va fi gata proiectul tehnic pentru nodul rutier de la Micşunica, proiect care include construirea primului pasaj... Citeste tot
 

Bilet de Loto, sfinţit

Când vine vorba de afaceri, românii dau dovadă de multă inventivitate. O demonstrează un internaut care a pus la vânzare un bilet la Loto sfinţit... Citeste tot
 

Hidroelectrica duduie!

Hidroelectrica a încheiat exerciţiul financiar 2014 cu cea mai mare cifră de afaceri din istoria companiei, de 3,4 miliarde lei, cu cel mai mare profit... Citeste tot
 

Trăim mai mult

Speranţa de viaţă la naştere a românilor a crescut puţin în 2013 faţă de 2008 şi 2012, potrivit unor date furnizate de Institutul Naţional de... Citeste tot
 

Ninsori şi vânt puternic în întreaga ţară

Meteorologii au emis ieri o informare meteo de ninsori şi intensificări ale vântului pentru toate zonele ţării, valabilă până astăzi, la ora 16.00. Conform... Citeste tot
 

ENTUZIASM. Ziua Unirii a fost una de adevărată sărbătoare la Braşov

Împlinirea a 156 de ani de la înfăptuirea Unirii dintre Moldova şi Ţara Românească a fost sărbătorită la Braşov în Piaţa Unirii. Deşi a fost... Citeste tot
 

Merge cu Ponta

Vicepreşedintele PSD, Valeriu Zgonea, a declarat că Victor Ponta nu trebuie să demisioneze de la şefia PSD. El a precizat că PSD a înţeles că trebuie... Citeste tot
 

Protest la Parlament

Miting de protest ieri în faţa Parlamentului. Peste o sută de persoane a solicitat conversia creditelor în valută (franc elveţian, euro, dolar) în... Citeste tot
 

Modelul francez

„Modelul francez de organizare a alegerilor în Diaspora - un model de luat în considerare!”, a scris premierul Ponta, pe Facebook. În Franţa... Citeste tot
 

Braşovenii sunt invitaţi să sărbătorească Ziua Unirii

Instituţia Prefectului - Judeţul Braşov în parteneriat cu Garnizoana Braşov organizează astăzi, o manifestare specială dedicată „Zilei Unirii”,... Citeste tot