Nr. 6420 - 30.09.2014
 

 
 
Log In
 
 
Contacteaza redactia
 
 
Newsletter
 
Adauga aici adresa ta de email pentru a primi cele mai noi stiri

loading...
 
Intrebarea zilei
 
Credeţi că vom afla numele candidatului la preşedinţie care ar fi ofiţer acoperit?

Prima-pagina

Varianta pentru tiparire

Roman SA sfidează criza şi produce pentru export camioane şi autobuze

Unul dintre clienţii companiei braşovene este Guvernul SUA, care a cumpărat 120 de maşini de pompieri

Publicat in: Cotidianul Transilvania Expres nr. 5798 din Lu, 27 Aug 2012

Într-o perioadă în care vechile mărci româneşti ce încă există pe piaţă pot fi numărate pe degetele de la o mână, o companie unică în sud-estul Europei se încăpăţânează să producă, sfidând criza. Este vorba despre Roman SA, una dintre puţinele uzine braşovene care nu au fost rase de pe faţa pământului. Roman SA, ca orice societate de stat, a avut după 1990 şi până în anul 2004 o evoluţie tragică. De la zeci de mii de angajaţi şi producţie în trei schimburi, în numai 14 ani, totul s-a ruinat sub managementul neinspirat al guvernelor care s-au succedat la putere. A venit, însă, momentul în care uzina a fost preluată de omul de afaceri Ioan Nicolae şi din acel moment managementul privat şi-a pus amprenta asupra întregii activităţi de pe platformă.
„În 2004 era o societate care avea mare nevoie de investiţii pentru a putea produce la standarde ridicate”, îşi aduce aminte astăzi Ioan Nicolae, omul care s-a încăpăţânat să creadă în marca Roman şi în produsele fabricate aici.
„Pe întreaga platformă am investit în jur de 70-75 de milioane de euro, ban pe ban. Suma poate părea surprinzătoare pentru mulţi, însă numai dacă stăm să ne uităm la hala asta de lângă noi, unde e presa de şasiu, un metru pătrat renovat şi modernizat cu panou termoizolant costă 20 de euro. Păi, în toată fabrica sunt zeci de mii de metri pătraţi de panouri de acest gen, pe hala unde este montajul general, pe halele ăstelalte de aici, iar acum am început şi în spate, la turnătorie.
De asemenea, în anul 2008, după ce am vândut terenul unde se afla Prefabricate, am băgat toţi banii pe platforma asta. Este nevoie de investiţii pentru a produce marfă competitivă pe piaţă şi noi asta facem. Am avut noroc atunci, că era boom-ul imobiliar, am găsit un investitor care dorea să dezvolte imobiliar zona şi am primit un preţ bun. Am încasat aproximativ 45 de milioane de euro pe care i-am băgat în Roman imediat. Nici nu am stat pe gânduri. În loc să-i duc acasă, i-am băgat aici, pentru că am încredere că această fabrică va rămâne României şi Braşovului. O fabrică românească de camioane”, ne-a declarat, satisfăcut, în urmă cu câteva zile, Ioan Nicolae, patronul şi preşedintele CA de la Roman SA.

Unde sunt Tractorul şi Rulmentul?
Cu toate acestea, omul de afaceri braşovean are şi un regret. Este vorba despre faptul că multe uzine braşovene, care ar fi putut produce în continuare pentru economia naţională, au fost distruse.
„Din unele nu au mai rămas nici firmele de la poartă, deşi ar fi putut fi salvate. De exemplu, cazul Uzinei Tractorul, singura de acest gen din ţară, mi se pare de-a dreptul revoltător. Acum câţiva ani am fost cu domnul Căncescu la prim-ministrul Tăriceanu, căruia i-am prezentat un plan de salvare a uzinei. N-a ascultat nici o virgulă din ce i-am spus. Şi uitaţi-vă unde este Uzina Tractorul acum şi unde este Roman. Roman a fost salvată, produce şi va produce un număr mic de camioane, deocamdată, dar există posibilitatea să trecem la producţie mult mai mare, însă vedeţi şi dumneavoastră care este situaţia economică. Avem pe ce pune mâna să muncim. De exemplu, putem face camioane pentru armată. Dacă din străinătate se pot cumpăra camioane de un miliard de euro, aceleaşi produse noi le fabricăm cu 650-700 de milioane de euro. Şi banii rămân la bugetul de stat, nu pleacă din ţară. Şi Tractorul, a doua mare fabrică de tractoare din Europa, ar fi putut ajunge aici. Trebuia numai puţin modernizată. Cu investiţii de 50 de milioane de euro, aşa o cifră suficientă, şi cu restrângerea activităţii de pe cele 140 ha pe 40-50 ha, aveau loc şi dezvoltatorii imobiliari. Puteau să-şi facă blocuri, mall-uri şi tot ce doreau, dar fabrica aia trebuia salvată. În final, toţi investitorii imobiliari care au avut interese acolo au luat ţeapă, au dat chix toţi pe capete. Însă, Uzina Roman trăieşte în comparaţie cu Tractorul, care era de zece ori mai uşor de retehnologizat. Spun acest lucru în absolută cunoştinţă de cauză. Mai mult, se rezolva şi problema necesarului de tractoare pentru agricultura românească, estimat la vremea respectivă la 280.000 de tractoare”, povesteşte, cu regret, Ioan Nicolae.
De asemenea, preşedintele CA de la Roman este oarecum contrariat de faptul că, deşi camioanele şi autobuzele fabricate în uzină au căutare pe piaţa externă, în România şi în special la Braşov produsele nu-şi găsesc clienţi.
„Noi producem o bijuterie de maşină de pompieri şi, cu toate acestea, statul român preferă mărci străine. Şi acest lucru este ciudat. Americanii au cumpărat 120 de maşini de pompieri şi românii nu cumpără. Nu ştiu de ce. Maşina este complet schimbată în comparaţie cu fosta maşină de pompieri Roman. Sunt făcute cu pompe nemţeşti, motoare nemţeşti, cutii de viteze tot din Germania, maşina merge ceas. Însă, camionul nostru costă 600.000 de lei, iar cele străine costă 1,1 miliarde de lei. De asemenea, deşi noi producem autobuze foarte bune, edilii oraşului au cumpărat pentru transportul în comun autobuze din Turcia. Nu în ultimul rând, avem nişte bijuterii de camioane militare care n-au nici cel mai mic cusur, numai că sunt mai ieftine cu 100.000 de euro faţă de cel produs de MAN. Am fost vizitaţi chiar şi de o doamnă general din cadrul NATO, care a fost foarte încântată de starea de lucruri. Spun aceste lucruri pentru că de opt ani stă în stand-by o obligaţie asumată la intrarea noastră în NATO, de schimbare a logisticii de transport în amată. Putem fabrica autocamioane militare fără nici un cusur”.

1.200 de salariaţi care îşi întreţin familiile
La ora actuală, Roman SA are 1.200 de salariaţi şi produce, potrivit patronului său, camioane şi piese de schimb.
„Avem tot felul de piese turnate la turnătorie, forjate şi multe altele. Producem şi piese pentru tractoare pe care le vindem în ţările unde Tractorul a exportat timp de 30 de ani. De asemenea, fabricăm arbori cotiţi. La noi se fac cei mai buni arbori cotiţi. La ora actuală, sunt foarte bucuros că am reuşit să ţin în viaţă o uzina ca Roman în comparaţie cu alte zeci de uzine braşovene care s-au închis. De fapt, aceasta este singura platformă industrială din ţară care încă mai funcţionează. Târâş-grăpiş funcţionează. Că lucrează aici 1.200 de oameni şi peste 2.000 pe întreaga platformă este foarte bine. Lucrează! Au unde să-şi câştige pâinea, plătesc impozite la stat, trăiesc şi întreţin familii. Să-mi spună şi mie cineva câţi trăiesc de la Tractorul, de la Rulmentul sau Hidromecanica. De ce trebuia să închidem aceste fabrici? Probabil, pentru că suntem tâmpiţi”, a adăugat Ioan Niculae.
Practic, afaceristul braşovean îi consideră pe politicieni ca fiind principalii vinovaţi de distrugerea industriei braşovene: „N-am fost în stare să ţinem în viaţă fabrici româneşti. A trebuit să vină aici investitori străini ca să facă industrie la Braşov, un oraş care pe vremuri a fost eminamente industrial. Este o nebunie tot ce s-a întâmplat. Zeci de mii de oameni şi-au pierdut locurile de muncă şi astăzi nu suntem în stare să dăm de lucru oamenilor. Din ce să-şi întreţină familiile? Ies pe stradă şi-ţi dau în cap, băi deştepţilor din politică! Dacă nu te gândeşti la locuri de muncă, de unde să ai buget? Dai de lucru oamenilor şi după aia te poţi gândi şi la politică, cine cu cine ţine, treaba lor! Dar cu problema industrială nu te joci. Din păcate, aceasta problemă a fost tratată mizerabil. Sper din tot sufletul că cine trebuie să răspundă pentru nenorocirile din industria braşoveană o va face”.

Andrei Macarie

 
<< Inapoi
 
Alte stiri
 

ALERTĂ. Intoxicaţie „en-gros” la o hală Autoliv!

43 de angajaţi ai unei fabrici de piese auto din localitatea braşoveană Prejmer au ajuns ieri dimineaţă la spital, după ce au acuzat ameţeli şi... Citeste tot
 

Dosar clasat

Procurorii Parchetului General au clasat dosarul în care preşedintele PNL Klaus Iohannis - fost la Forumul Democrat al Germanilor din România (FDGR)... Citeste tot
 

DNA, în ofensivă

DNA a cerut aviz de la Preşedinţie, Senat, Camera Deputaţilor şi Parlamentul European pentru începerea urmăririi penale în cazul a nouă foşti... Citeste tot
 

„Lasă tot” Niculae?!...

După ce Ioan Niculae, patronul Astrei Giurgiu, a fost suspendat 6 luni şi amendat cu 10.000 de lei de către FRF, pentru că l-a numit pe arbitrul Istvan... Citeste tot
 

DEZINTERES. Hotărârea de Guvern în cazul „Arini-Belin” se lasă aşteptată de doi ani

După cum cotidianul nostru a mai relatat, peste 400 de persoane de etnie rromă care au fost luate în evidenţe ca fiind locuitori ai comunei braşovene... Citeste tot
 

D’ale candidaţilor

În timp ce românii se întreabă „Eu cu cine votez?!”, campaniile electorale ale candidaţilor la prezidenţiale Victor Ponta şi Klaus Iohannis... Citeste tot
 

Orban ştie...

Anunţul lui Traian Băsescu cu privire la faptul că printre prezidenţiabili ar fi şi un ofiţer acoperit provoacă în continuare tensiuni. Unul dintre... Citeste tot
 

Staicu a luat 5 ani

Dinel Staicu a primit ieri o condamnare majorată, de 5 ani de închisoare. Omul de afaceri a recunoscut că a dat un milion de euro mită, bani care ar... Citeste tot
 

Armata rusă, în acţiune

Rusia a organizat în aceste zile exerciţii militare de amploare în Peninsula Kamceatka. Presa de la Moscova a relatat că la acest eveniment, numit... Citeste tot
 

PRO SAU CONTRA? Parlamentarii braşoveni au păreri împărţite în privinţa proiectului Codului Silvic

Ministrul Apelor şi Pădurilor apără proiectul noului Cod Silvic în faţa numeroaselor critici venite chiar şi din partea oamenilor de afaceri străini.... Citeste tot
 

Tamaş, condamnat

Fotbalistul braşovean Gabriel Tamas a primit 8 luni de închisoare cu suspendare pentru distrugere. El a fost condamnat ieri, de magistraţii Judecătoriei... Citeste tot
 

„Întrecere în fraudă”

Deputatul Remus Cernea susţine că o mare parte din semnăturile depuse zilele acestea la Biroul Electoral Central de către candidaţii la alegerile... Citeste tot
 

Ce vinde Telekom?!

Telekom Romania Communications a scos la licitaţie Palatul Telefoanelor din Bucureşti şi alte două proprietăţi din apropiere la un preţ de pornire... Citeste tot
 

CINE CÂŞTIGĂ? Fiscul face campanie „Electoratei” în rândul contribuabililor

În ciuda faptului că, la nivel naţional, Ministerul Finanţelor Publice (MFP) reuşeşte cu greu să combată evaziunea fiscală din economia românească,... Citeste tot
 

Primăria a câştigat procesul privind desemnarea firmei care va construi Centrul de afaceri Braşov

Primăria Braşov a iniţiat acum peste un an o licitaţie pentru desemnarea firmei care va construi noul centru de afaceri al municipiului, în care ar... Citeste tot
 

A nins în munţi

La Bâlea Lac a căzut, deja, prima ninsoare, înregistrându-se ieri dimineaţă minus 1.2 grade Celsius. Turiştii care au ajuns în zonă au filmat... Citeste tot
 

UDMR, nu-i de glumă!

Vicepremierul Liviu Dragnea le-a transmis ieri celor de la UDMR că nu este de glumă cu demersul privind autonomia Ţinutului Secuiesc şi să nu se gândească... Citeste tot
 

Încă un candidat

  Teodor Meleşcanu şi-a depus ieri candidatura la prezidenţiale, anunţând că a strâns aproape 400.000 de semnături. Fostul şef al SIE a... Citeste tot
 

CONTRA POPULAŢIEI. Guvernul nu respectă legea şi ne obligă să plătim comisioane bancare la cumpărături cu cardul

Autorităţile au elaborat în această vară Ordonanţa de Urgenţă nr. 34/2014, care se bate cap în cap cu OUG nr.113/2009, potrivit căreia consumatorii... Citeste tot
 

Concursuri internaţionale de sărituri cu schiurile la Râşnov

În perioada 25-28 septembrie se vor derula la Râşnov, în cadrul unui parteneriat al Federaţiei Române de Schi Biatlon, Primăriei oraşului şi companiei... Citeste tot