Nr. 6387 - 22.08.2014
 
 
 
Log In
 
 
Contacteaza redactia
 
 
Newsletter
 
Adauga aici adresa ta de email pentru a primi cele mai noi stiri

loading...
 
Intrebarea zilei
 
Credeţi că Traian Băsescu va fi din nou suspendat?

Prima-pagina

Varianta pentru tiparire

Roman SA sfidează criza şi produce pentru export camioane şi autobuze

Unul dintre clienţii companiei braşovene este Guvernul SUA, care a cumpărat 120 de maşini de pompieri

Publicat in: Cotidianul Transilvania Expres nr. 5798 din Lu, 27 Aug 2012

Într-o perioadă în care vechile mărci româneşti ce încă există pe piaţă pot fi numărate pe degetele de la o mână, o companie unică în sud-estul Europei se încăpăţânează să producă, sfidând criza. Este vorba despre Roman SA, una dintre puţinele uzine braşovene care nu au fost rase de pe faţa pământului. Roman SA, ca orice societate de stat, a avut după 1990 şi până în anul 2004 o evoluţie tragică. De la zeci de mii de angajaţi şi producţie în trei schimburi, în numai 14 ani, totul s-a ruinat sub managementul neinspirat al guvernelor care s-au succedat la putere. A venit, însă, momentul în care uzina a fost preluată de omul de afaceri Ioan Nicolae şi din acel moment managementul privat şi-a pus amprenta asupra întregii activităţi de pe platformă.
„În 2004 era o societate care avea mare nevoie de investiţii pentru a putea produce la standarde ridicate”, îşi aduce aminte astăzi Ioan Nicolae, omul care s-a încăpăţânat să creadă în marca Roman şi în produsele fabricate aici.
„Pe întreaga platformă am investit în jur de 70-75 de milioane de euro, ban pe ban. Suma poate părea surprinzătoare pentru mulţi, însă numai dacă stăm să ne uităm la hala asta de lângă noi, unde e presa de şasiu, un metru pătrat renovat şi modernizat cu panou termoizolant costă 20 de euro. Păi, în toată fabrica sunt zeci de mii de metri pătraţi de panouri de acest gen, pe hala unde este montajul general, pe halele ăstelalte de aici, iar acum am început şi în spate, la turnătorie.
De asemenea, în anul 2008, după ce am vândut terenul unde se afla Prefabricate, am băgat toţi banii pe platforma asta. Este nevoie de investiţii pentru a produce marfă competitivă pe piaţă şi noi asta facem. Am avut noroc atunci, că era boom-ul imobiliar, am găsit un investitor care dorea să dezvolte imobiliar zona şi am primit un preţ bun. Am încasat aproximativ 45 de milioane de euro pe care i-am băgat în Roman imediat. Nici nu am stat pe gânduri. În loc să-i duc acasă, i-am băgat aici, pentru că am încredere că această fabrică va rămâne României şi Braşovului. O fabrică românească de camioane”, ne-a declarat, satisfăcut, în urmă cu câteva zile, Ioan Nicolae, patronul şi preşedintele CA de la Roman SA.

Unde sunt Tractorul şi Rulmentul?
Cu toate acestea, omul de afaceri braşovean are şi un regret. Este vorba despre faptul că multe uzine braşovene, care ar fi putut produce în continuare pentru economia naţională, au fost distruse.
„Din unele nu au mai rămas nici firmele de la poartă, deşi ar fi putut fi salvate. De exemplu, cazul Uzinei Tractorul, singura de acest gen din ţară, mi se pare de-a dreptul revoltător. Acum câţiva ani am fost cu domnul Căncescu la prim-ministrul Tăriceanu, căruia i-am prezentat un plan de salvare a uzinei. N-a ascultat nici o virgulă din ce i-am spus. Şi uitaţi-vă unde este Uzina Tractorul acum şi unde este Roman. Roman a fost salvată, produce şi va produce un număr mic de camioane, deocamdată, dar există posibilitatea să trecem la producţie mult mai mare, însă vedeţi şi dumneavoastră care este situaţia economică. Avem pe ce pune mâna să muncim. De exemplu, putem face camioane pentru armată. Dacă din străinătate se pot cumpăra camioane de un miliard de euro, aceleaşi produse noi le fabricăm cu 650-700 de milioane de euro. Şi banii rămân la bugetul de stat, nu pleacă din ţară. Şi Tractorul, a doua mare fabrică de tractoare din Europa, ar fi putut ajunge aici. Trebuia numai puţin modernizată. Cu investiţii de 50 de milioane de euro, aşa o cifră suficientă, şi cu restrângerea activităţii de pe cele 140 ha pe 40-50 ha, aveau loc şi dezvoltatorii imobiliari. Puteau să-şi facă blocuri, mall-uri şi tot ce doreau, dar fabrica aia trebuia salvată. În final, toţi investitorii imobiliari care au avut interese acolo au luat ţeapă, au dat chix toţi pe capete. Însă, Uzina Roman trăieşte în comparaţie cu Tractorul, care era de zece ori mai uşor de retehnologizat. Spun acest lucru în absolută cunoştinţă de cauză. Mai mult, se rezolva şi problema necesarului de tractoare pentru agricultura românească, estimat la vremea respectivă la 280.000 de tractoare”, povesteşte, cu regret, Ioan Nicolae.
De asemenea, preşedintele CA de la Roman este oarecum contrariat de faptul că, deşi camioanele şi autobuzele fabricate în uzină au căutare pe piaţa externă, în România şi în special la Braşov produsele nu-şi găsesc clienţi.
„Noi producem o bijuterie de maşină de pompieri şi, cu toate acestea, statul român preferă mărci străine. Şi acest lucru este ciudat. Americanii au cumpărat 120 de maşini de pompieri şi românii nu cumpără. Nu ştiu de ce. Maşina este complet schimbată în comparaţie cu fosta maşină de pompieri Roman. Sunt făcute cu pompe nemţeşti, motoare nemţeşti, cutii de viteze tot din Germania, maşina merge ceas. Însă, camionul nostru costă 600.000 de lei, iar cele străine costă 1,1 miliarde de lei. De asemenea, deşi noi producem autobuze foarte bune, edilii oraşului au cumpărat pentru transportul în comun autobuze din Turcia. Nu în ultimul rând, avem nişte bijuterii de camioane militare care n-au nici cel mai mic cusur, numai că sunt mai ieftine cu 100.000 de euro faţă de cel produs de MAN. Am fost vizitaţi chiar şi de o doamnă general din cadrul NATO, care a fost foarte încântată de starea de lucruri. Spun aceste lucruri pentru că de opt ani stă în stand-by o obligaţie asumată la intrarea noastră în NATO, de schimbare a logisticii de transport în amată. Putem fabrica autocamioane militare fără nici un cusur”.

1.200 de salariaţi care îşi întreţin familiile
La ora actuală, Roman SA are 1.200 de salariaţi şi produce, potrivit patronului său, camioane şi piese de schimb.
„Avem tot felul de piese turnate la turnătorie, forjate şi multe altele. Producem şi piese pentru tractoare pe care le vindem în ţările unde Tractorul a exportat timp de 30 de ani. De asemenea, fabricăm arbori cotiţi. La noi se fac cei mai buni arbori cotiţi. La ora actuală, sunt foarte bucuros că am reuşit să ţin în viaţă o uzina ca Roman în comparaţie cu alte zeci de uzine braşovene care s-au închis. De fapt, aceasta este singura platformă industrială din ţară care încă mai funcţionează. Târâş-grăpiş funcţionează. Că lucrează aici 1.200 de oameni şi peste 2.000 pe întreaga platformă este foarte bine. Lucrează! Au unde să-şi câştige pâinea, plătesc impozite la stat, trăiesc şi întreţin familii. Să-mi spună şi mie cineva câţi trăiesc de la Tractorul, de la Rulmentul sau Hidromecanica. De ce trebuia să închidem aceste fabrici? Probabil, pentru că suntem tâmpiţi”, a adăugat Ioan Niculae.
Practic, afaceristul braşovean îi consideră pe politicieni ca fiind principalii vinovaţi de distrugerea industriei braşovene: „N-am fost în stare să ţinem în viaţă fabrici româneşti. A trebuit să vină aici investitori străini ca să facă industrie la Braşov, un oraş care pe vremuri a fost eminamente industrial. Este o nebunie tot ce s-a întâmplat. Zeci de mii de oameni şi-au pierdut locurile de muncă şi astăzi nu suntem în stare să dăm de lucru oamenilor. Din ce să-şi întreţină familiile? Ies pe stradă şi-ţi dau în cap, băi deştepţilor din politică! Dacă nu te gândeşti la locuri de muncă, de unde să ai buget? Dai de lucru oamenilor şi după aia te poţi gândi şi la politică, cine cu cine ţine, treaba lor! Dar cu problema industrială nu te joci. Din păcate, aceasta problemă a fost tratată mizerabil. Sper din tot sufletul că cine trebuie să răspundă pentru nenorocirile din industria braşoveană o va face”.

Andrei Macarie

 
<< Inapoi
 
Alte stiri
 

Vor şi Transnistria

Reprezentantul preşedintelui Vladimir Putin în Crimeea, Oleg Belaventev, a declarat la o întâlnire cu tineri ruşi în cadrul unui forum că Transnistria... Citeste tot
 

Protest la CNA

Ieri, în faţa CNA a avut loc un protest faţă de modul în care Laura Georgescu conduce Consiliul Naţional al Audiovizualului. „Am venit s-o... Citeste tot
 

BIROCRAŢIE: Municipalitatea nu poate reabilita două poduri, chiar dacă finanţează lucrările din bugetul local!

Anul acesta, municipalitatea braşoveană şi-a propus să repare două poduri din oraş, respectiv cel de peste pârâul Timiş (dintre Braşov şi Tărlungeni)... Citeste tot
 

Dinu Patriciu a murit

Dinu Patriciu a murit ieri dimineaţă, la vârsta de 64 de ani, la Londra, în urma unei boli hepatice. Omul de afaceri se mutase în capitala Marii Britanii... Citeste tot
 

Guvernul a adoptat legile de amnistie fiscală

Proiectele de lege privind amnistierea pensionarilor şi a mamelor care au primit sume necuvenite din vina funcţionarilor au fost aprobate, în şedinţa... Citeste tot
 

Cutremur în Vrancea

Un cutremur cu magnitudinea de 3,9 grade pe scara Richter s-a produs ieri, la ora 12.04, în zona seismică Vrancea, la o adâncime de 150 de kilometri,... Citeste tot
 

Udrea, spre Cotroceni

Elena Udrea este, oficial, candidatul Partidului Mişcarea Populară la alegerile prezidenţiale din această toamnă. Decizia a fost luată ieri de conducerea... Citeste tot
 

Cererea lui Voiculescu

Omul de afaceri Dan Voiculescu a depus la Curtea de Apel Bucureşti o contestaţie prin care solicită anularea pedepsei de 10 ani închisoare pe care... Citeste tot
 

Fundaţia Transilvania Expres oferă a doua şansă la educaţie romilor din Tărlungeni

Comuna Tărlungeni a găzduit zilele trecute cea de-a doua conferinţă din cadrul proiectului „Oportunitate pentru viitor - A doua şansă în educaţie... Citeste tot
 

IMPLICARE: Municipalitatea face noi investiţii la Şcoala Profesională „Kronstadt”

Primarul George Scripcaru a anunţat că valoarea lucrărilor este de 2,2 milioane de lei, iar finanţarea este asigurată din bugetul local.    Primăria... Citeste tot
 

Râşnovul a fost Capitala Europeană a „Metalelor grele”

Timp de patru zile, oraşul a fost un furnicar, nemaiexistând măcar un loc liber de cazare. Rockstadt Extreme Fest 2014 a adunat trupe renumite ale genului... Citeste tot
 

Evaziune fiscală de milioane de lei, cu vin şi ţuică

Peste 300.000 de litri de alcool, două autovehicule şi trei instalaţii de producere şi prelucrare a alcoolului au fost indisponibilizate în urma unui... Citeste tot
 

Udrea candidează

Cristian Diaconescu a anunţat ieri că demisionează din Partidul Mişcarea Populară şi va candida în calitate de independent la alegerile prezidenţiale... Citeste tot
 

Scandal la INS

Şeful Institutului Naţional de Statistică (INS), Tudorel Andrei, a făcut primele declaraţii după datele controversate despre produsul intern brut... Citeste tot
 

Altă suspendare?

Jurnalistul Antena 3 Radu Tudor relansează pe blogul sau tema suspendării preşedintelui sub forma unei provocări la adresa actualei puteri. „Vom... Citeste tot
 

PROPUNERE: „Brandul de ţară ar trebui să fie Brâncoveanu, nu Dracula!”

Propunerea din titlu a fost rostită de  profesor preot dr. Vasile Oltean, di­rec­to­rul Muzeului Prima Şcoală Românească din Şcheii... Citeste tot
 

Circa 12 milioane de lei pentru întreţinerea domeniului schiabil

Municipalitatea braşoveană a sem­nat contractul referitor la întreţinerea pârtiilor de schi din Poiana Braşov în următorii patru ani. Pentru... Citeste tot
 

Călin Popescu Tăriceanu, replici dure la adresa lui Vasile Blaga

Într-o postare pe Facebook, Călin Popescu Tăriceanu îi răspunde lui Va­sile Blaga, după ce acesta a precizat că preşedintele PLR, „îl... Citeste tot
 

Mesaj din puşcărie

Dan Voiculescu a transmis ieri pe blogul personal primul său mesaj de la condamnarea sa la 10 ani de închisoare cu executare. Într-o postare intitulată... Citeste tot
 

La Omu a nins

Răcirea accentuată a vremii în ultimele ore a determinat că pe crestele Bucegilor să ningă. Temperatura pe Vârful Omu a ajuns la un grad. ANM... Citeste tot