Nr. 6289 - 24.04.2014
 
 
 
Log In
 
 
Contacteaza redactia
 
 
Newsletter
 
Adauga aici adresa ta de email pentru a primi cele mai noi stiri

loading...
 
Intrebarea zilei
 
Credeţi că Daniel Morar va candida la presedinţie?

Prima-pagina

Varianta pentru tiparire

Roman SA sfidează criza şi produce pentru export camioane şi autobuze

Unul dintre clienţii companiei braşovene este Guvernul SUA, care a cumpărat 120 de maşini de pompieri

Publicat in: Cotidianul Transilvania Expres nr. 5798 din Lu, 27 Aug 2012

Într-o perioadă în care vechile mărci româneşti ce încă există pe piaţă pot fi numărate pe degetele de la o mână, o companie unică în sud-estul Europei se încăpăţânează să producă, sfidând criza. Este vorba despre Roman SA, una dintre puţinele uzine braşovene care nu au fost rase de pe faţa pământului. Roman SA, ca orice societate de stat, a avut după 1990 şi până în anul 2004 o evoluţie tragică. De la zeci de mii de angajaţi şi producţie în trei schimburi, în numai 14 ani, totul s-a ruinat sub managementul neinspirat al guvernelor care s-au succedat la putere. A venit, însă, momentul în care uzina a fost preluată de omul de afaceri Ioan Nicolae şi din acel moment managementul privat şi-a pus amprenta asupra întregii activităţi de pe platformă.
„În 2004 era o societate care avea mare nevoie de investiţii pentru a putea produce la standarde ridicate”, îşi aduce aminte astăzi Ioan Nicolae, omul care s-a încăpăţânat să creadă în marca Roman şi în produsele fabricate aici.
„Pe întreaga platformă am investit în jur de 70-75 de milioane de euro, ban pe ban. Suma poate părea surprinzătoare pentru mulţi, însă numai dacă stăm să ne uităm la hala asta de lângă noi, unde e presa de şasiu, un metru pătrat renovat şi modernizat cu panou termoizolant costă 20 de euro. Păi, în toată fabrica sunt zeci de mii de metri pătraţi de panouri de acest gen, pe hala unde este montajul general, pe halele ăstelalte de aici, iar acum am început şi în spate, la turnătorie.
De asemenea, în anul 2008, după ce am vândut terenul unde se afla Prefabricate, am băgat toţi banii pe platforma asta. Este nevoie de investiţii pentru a produce marfă competitivă pe piaţă şi noi asta facem. Am avut noroc atunci, că era boom-ul imobiliar, am găsit un investitor care dorea să dezvolte imobiliar zona şi am primit un preţ bun. Am încasat aproximativ 45 de milioane de euro pe care i-am băgat în Roman imediat. Nici nu am stat pe gânduri. În loc să-i duc acasă, i-am băgat aici, pentru că am încredere că această fabrică va rămâne României şi Braşovului. O fabrică românească de camioane”, ne-a declarat, satisfăcut, în urmă cu câteva zile, Ioan Nicolae, patronul şi preşedintele CA de la Roman SA.

Unde sunt Tractorul şi Rulmentul?
Cu toate acestea, omul de afaceri braşovean are şi un regret. Este vorba despre faptul că multe uzine braşovene, care ar fi putut produce în continuare pentru economia naţională, au fost distruse.
„Din unele nu au mai rămas nici firmele de la poartă, deşi ar fi putut fi salvate. De exemplu, cazul Uzinei Tractorul, singura de acest gen din ţară, mi se pare de-a dreptul revoltător. Acum câţiva ani am fost cu domnul Căncescu la prim-ministrul Tăriceanu, căruia i-am prezentat un plan de salvare a uzinei. N-a ascultat nici o virgulă din ce i-am spus. Şi uitaţi-vă unde este Uzina Tractorul acum şi unde este Roman. Roman a fost salvată, produce şi va produce un număr mic de camioane, deocamdată, dar există posibilitatea să trecem la producţie mult mai mare, însă vedeţi şi dumneavoastră care este situaţia economică. Avem pe ce pune mâna să muncim. De exemplu, putem face camioane pentru armată. Dacă din străinătate se pot cumpăra camioane de un miliard de euro, aceleaşi produse noi le fabricăm cu 650-700 de milioane de euro. Şi banii rămân la bugetul de stat, nu pleacă din ţară. Şi Tractorul, a doua mare fabrică de tractoare din Europa, ar fi putut ajunge aici. Trebuia numai puţin modernizată. Cu investiţii de 50 de milioane de euro, aşa o cifră suficientă, şi cu restrângerea activităţii de pe cele 140 ha pe 40-50 ha, aveau loc şi dezvoltatorii imobiliari. Puteau să-şi facă blocuri, mall-uri şi tot ce doreau, dar fabrica aia trebuia salvată. În final, toţi investitorii imobiliari care au avut interese acolo au luat ţeapă, au dat chix toţi pe capete. Însă, Uzina Roman trăieşte în comparaţie cu Tractorul, care era de zece ori mai uşor de retehnologizat. Spun acest lucru în absolută cunoştinţă de cauză. Mai mult, se rezolva şi problema necesarului de tractoare pentru agricultura românească, estimat la vremea respectivă la 280.000 de tractoare”, povesteşte, cu regret, Ioan Nicolae.
De asemenea, preşedintele CA de la Roman este oarecum contrariat de faptul că, deşi camioanele şi autobuzele fabricate în uzină au căutare pe piaţa externă, în România şi în special la Braşov produsele nu-şi găsesc clienţi.
„Noi producem o bijuterie de maşină de pompieri şi, cu toate acestea, statul român preferă mărci străine. Şi acest lucru este ciudat. Americanii au cumpărat 120 de maşini de pompieri şi românii nu cumpără. Nu ştiu de ce. Maşina este complet schimbată în comparaţie cu fosta maşină de pompieri Roman. Sunt făcute cu pompe nemţeşti, motoare nemţeşti, cutii de viteze tot din Germania, maşina merge ceas. Însă, camionul nostru costă 600.000 de lei, iar cele străine costă 1,1 miliarde de lei. De asemenea, deşi noi producem autobuze foarte bune, edilii oraşului au cumpărat pentru transportul în comun autobuze din Turcia. Nu în ultimul rând, avem nişte bijuterii de camioane militare care n-au nici cel mai mic cusur, numai că sunt mai ieftine cu 100.000 de euro faţă de cel produs de MAN. Am fost vizitaţi chiar şi de o doamnă general din cadrul NATO, care a fost foarte încântată de starea de lucruri. Spun aceste lucruri pentru că de opt ani stă în stand-by o obligaţie asumată la intrarea noastră în NATO, de schimbare a logisticii de transport în amată. Putem fabrica autocamioane militare fără nici un cusur”.

1.200 de salariaţi care îşi întreţin familiile
La ora actuală, Roman SA are 1.200 de salariaţi şi produce, potrivit patronului său, camioane şi piese de schimb.
„Avem tot felul de piese turnate la turnătorie, forjate şi multe altele. Producem şi piese pentru tractoare pe care le vindem în ţările unde Tractorul a exportat timp de 30 de ani. De asemenea, fabricăm arbori cotiţi. La noi se fac cei mai buni arbori cotiţi. La ora actuală, sunt foarte bucuros că am reuşit să ţin în viaţă o uzina ca Roman în comparaţie cu alte zeci de uzine braşovene care s-au închis. De fapt, aceasta este singura platformă industrială din ţară care încă mai funcţionează. Târâş-grăpiş funcţionează. Că lucrează aici 1.200 de oameni şi peste 2.000 pe întreaga platformă este foarte bine. Lucrează! Au unde să-şi câştige pâinea, plătesc impozite la stat, trăiesc şi întreţin familii. Să-mi spună şi mie cineva câţi trăiesc de la Tractorul, de la Rulmentul sau Hidromecanica. De ce trebuia să închidem aceste fabrici? Probabil, pentru că suntem tâmpiţi”, a adăugat Ioan Niculae.
Practic, afaceristul braşovean îi consideră pe politicieni ca fiind principalii vinovaţi de distrugerea industriei braşovene: „N-am fost în stare să ţinem în viaţă fabrici româneşti. A trebuit să vină aici investitori străini ca să facă industrie la Braşov, un oraş care pe vremuri a fost eminamente industrial. Este o nebunie tot ce s-a întâmplat. Zeci de mii de oameni şi-au pierdut locurile de muncă şi astăzi nu suntem în stare să dăm de lucru oamenilor. Din ce să-şi întreţină familiile? Ies pe stradă şi-ţi dau în cap, băi deştepţilor din politică! Dacă nu te gândeşti la locuri de muncă, de unde să ai buget? Dai de lucru oamenilor şi după aia te poţi gândi şi la politică, cine cu cine ţine, treaba lor! Dar cu problema industrială nu te joci. Din păcate, aceasta problemă a fost tratată mizerabil. Sper din tot sufletul că cine trebuie să răspundă pentru nenorocirile din industria braşoveană o va face”.

Andrei Macarie

 
<< Inapoi
 
Alte stiri
 

Tombolă cu Ferrari

Într-o încercare de a combate evaziunea fiscală, Grecia pune la bătaie, printr-o tombolă săptămânală ce va avea loc pe timpul verii, mai multe... Citeste tot
 

„Of, ce necazuri!”

Premierul Victor Ponta şi vicepremierul Liviu Dragnea au mers, marţi, în satele afectate de inundaţii din judeţul Teleorman. Şeful Executivului a... Citeste tot
 

Creştinii braşoveni din toate cultele istorice au refăcut ieri „Calea Crucii”

Câteva sute de braşoveni, de toate vârstele, reprezentând cele trei etnii şi cele şapte biserici istorice din Braşov, au participat ieri la o ... Citeste tot
 

Şi braşovenii vor lua Lumina Sfântă de la Ierusalim

Lumina Sfântă de la Biserica Sfântului Mormânt din Ierusalim va fi adusă în România, sâmbătă seară, cu un avion special, de o delegaţie... Citeste tot
 

BUCURIE: Întreaga creştinătate sărbătoreşte duminică Învierea Domnului

În acest an, Bisericile creştine din întreaga lume sărbătoresc împreună Învierea Mântuitorului Iisus Hristos, ceea ce face ca bucuria sacră să... Citeste tot
 

Paştele este un An Nou pentru creştini

Ziua în care Biserica sărbătoreşte Învierea lui Iisus a fost imaginată de români ca moment de sfârşit şi început de ciclu calendaristic.    Acest... Citeste tot
 

Frig, ploi şi vânt

Ultimele zile ale acestei săptămâni sunt marcate de o vreme urâtă. Cerul se menţine acoperit, va ploua pe arii extinse, iar vântul va sufla cu putere.... Citeste tot
 

Candidează Udrea?

Vicepreşedintele PMP Teodor Baconschi a declarat  că Elena Udrea este posibil candidat la preşedinţie, dar candidatul dreptei va fi desemnat în... Citeste tot
 

Antonescu acuză

Liderul liberal Crin Antonescu l-a acuzat pe fostul său coleg de alianţă, Victor Ponta, că ameninţă oamenii din USL cu puşcăria. „Premierul... Citeste tot
 

DE VIITOR: Timp de trei săptămâni în Braşov va fi testat un autobuz electric

Începând de astăzi, pe străzile Braşovului va circula un autobuz electric. Vehiculul va fi supus unor teste, a căror scop vizează evaluarea eficienţa... Citeste tot
 

Vinerea Mare, ziua Răstignirii şi a Prohodului Domnului

Evenimentele din Vinerea Mare sunt retrăite de ortodocşi la Denia din această seară. La slujbă, de o mare solemnitate şi sobrietate, se cântă de... Citeste tot
 

Victor Ponta a zburat cu un avion F 16

Premierul Victor Ponta a zburat ieri cu un avion de luptă F 16, condus de un pilot american. La aterizare, Victor Ponta a lăudat performanţele aparatului... Citeste tot
 

Pe buletinele de vot

PDL ocupă prima poziţie pe buletinele de vot pentru alegerile europarlamentare, iar poziţia a doua este a PMP, urmat de UDMR, PSD-UNPR-PC şi PNL, potrivit... Citeste tot
 

Vosganian plusează

Parlamentarii ar fi trebuit să iniţieze suspendarea preşedintelui Traian Băsescu, în loc să semneze plângerea penală, în cazul Gabrielei Firea,... Citeste tot
 

A. Mazăre, urmărit penal

Senatorul PSD Alexandru Mazăre, fratele primarului Constanţei, este urmărit penal pentru complicitate la luare de mită şi fals în declaraţii. Procurorii... Citeste tot
 

TERIFIANT: Accident mortal pe DN 13 cu o maşină furată dintr-o benzinărie

O maşină gonind pe şosea cu peste 120 de kilometri la oră, urmărită de echipaje ale Poliţiei în autoturisme cu girofare, precum şi un camion oprit... Citeste tot
 

Steagul secuiesc devine legal în România

Un gest considerat până de curând unul de dispreţ al secuilor va fi, din acest an sau de la începutul anului viitor, unul legal. PSD a bătut palma... Citeste tot
 

Preşedintele CJ Braşov cere bani Guvernului

Preşedintele Consiliului Judeţean Braşov i-a transmis ieri premierului Victor Ponta o adresă prin care face un „apel de solidaritate cu nevoile... Citeste tot
 

Urmărire penală

Parchetul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie începe urmărirea penală în cazul achiziţiei terenului din comuna călărăşeană Nana de către... Citeste tot
 

Bani din împrumuturi

România şi-a asigurat resursele financiare necesare pentru 2014, ceea ce înseamnă că Guvernul dispune de toţi banii pentru plata pensiilor şi a... Citeste tot