myTex folosește cookie-uri proprii şi ale terţilor. Continuarea navigării implică acceptarea lor. Află mai multe.

X
 
 

Autostrada Comarnic-Brașov, SF-ul secolului XXI

  • Apreciez !Nu-mi place !+1
Poze
Video
  • Poze
  • Video
 
 
 
Lucrez...
 

Lucrez...

 
 
 
 
 

Nu mai este nici un secret că Autostrada Comarnic-Brașov este în gândul românilor zi de zi, mai ales când străbat cu mașinile șoseaua deja prea îngustă care ar trebui să-i ducă și aducă la Brașov, respectiv București, destinație pentru fiecare după nevoie. Bară la bară, trafic sufocant, însoțit de injurii la adresa autorităților, așa se circulă aproape zilnic pe această porțiune de drum, pentru care, în fiecare campanie electorală, se fac angajamente și promisiuni dintre cele mai fabuloase, fiecare politician aruncând cu ocară asupra predecesorilor la guvernare, deși la rândul lor se dovedesc la fel de neputincioși când vine vorba de dezvoltarea infrastructurii rutiere, cel puțin pe această zonă.

Imobiliare.ro

De-a lungul timpului s-au făcut studii, planuri, cântece, descântece, aproape de incantație, doar-doar va porni construcția autostrăzii. În primăvara acestui an, o nouă promisiune a umplut inimile românilor cu speranța că, în sfârșit, se va pune piatra de temelie. Acum aflăm că studiul de fezabilitate (SF), care ar trebui revizuit după ultimul realizat în 2006, nu s-ar mai face. Așadar, se va alege iar praful de marea realizare, totul reducându-se la alt tip de SF, adică science-fiction.

La sfârșitul lunii iunie anul curent s-a anunțat că la jumătatea lunii următoare, adică în iulie, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) va semna contractul de execuție cu firmele selectate pentru realizarea sectorului menționat și va demara contractul, prin începerea lucrărilor de proiectare. Acum suntem în luna august și nu se mai aude nimic de aceste lucrări. Posibil ca urșii și lupii din zonă să dea bătăi de cap autorităților...

Se cer bani pentru nimic

În schimb, se vehiculează vă vor fi mărite accizele la carburanți, ceea ce a dus la un dialog în presă (așa cum le place tuturor, chipurile să fie transparență!!!) între politicianul PMP Eugen Tomac, deputat, și ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc.

„Guvernul Tudose mărește accizele la motorină și benzină, dar nu reușește să construiască 1 km de autostradă având la dispoziție miliarde de euro din fonduri europene. Mărirea accizelor la combustibili sub pretextul finanțării construcției de autostrăzi este praf în ochii românilor. Orice român care a circulat pe șoselele României în această vacanță a constatat că situația drumurilor s-a deteriorat față de anii trecuți și că nu există progrese în construcția de autostrăzi. Problema nu este legată de lipsa de finanțare, atâta vreme cât România nu reușește să cheltuie miliarde de euro alocate de Uniunea Europeană țării noastre pentru acest scop", a transmis Tomac, într-un comunicat de presă.

El a precizat că ministrul Transporturilor i-a răspuns că în 2016 nu a fost construit nici un kilometru de autostradă.

„În anul 2016, nu a fost finalizat nici un tronson de autostradă din cele aflate în execuţie. (…) Menţionăm că din cei 99,569 km de autostradă vor deveni funcţionali 90 de km (în anul 2017-n.r.), iar realizarea acestora este posibilă sub rezerva soluţionării în termenul estimat a tuturor problemelor existente în contractele respective (finalizarea procedurilor de evaluare mediu, finalizarea procedurilor de expropriere a terenurilor suplimentare, obţinerea tuturor avizelor şi acordurilor necesare emiterii autorizaţiilor de construcţii)”, a replicat ministrul Cuc, tot prin mass-media, răspunzând interpelării adresate de deputatul Eugen Tomac (oare oamenii ăștia nu au telefon, nu se întâlnesc pe culoarele parlamentului?).

Concluzia lui Tomac a venit rapid: „Ministrul Transporturilor recunoaște că nici în 2017 nu s-a construit nimic, dar afirmă că, până la sfârșitul anului, ar putea să se finalizeze lucrări la 90 km de autostradă (...) Oficial sunt slabe șanse să circulăm în 2017 pe vreun nou tronson de autostradă. Nu mai vorbim de abandonul total de către PSD a proiectului de autostradă Ploiești-Brașov sau Ploiești-Sibiu".

Tot în așteptare

Așadar, marea parte a tronsonului Comarnic-Brașov al A3 este în aer, nefiind posibilă, potrivit ultimelor informații, nici măcar revizuirea studiului de fezabilitate pentru cea mai mare parte a acestui sector. Deși, oficial, CNAIR nu a dat publicității vreun comunicat referitor la anularea licitației pentru revizuirea studiului de fezabilitate pentru sectoarele 2,3 și 4 ale tronsonului Comarnic-Brașov, economica.net a obținut confirmarea că acest lucru s-a întâmplat și, prin urmare, nici măcar documentația pentru zeci de kilometri nu poate fi refăcută.

La doi ani de la lansarea licitației pentru serviciile de revizuire a studiului de fezabilitate, după nenumărate contestații - câștigate de o parte și pierdute de alta – s-a pus cruce și acestei proceduri strict necesare în contextul realizării unei viitoare autostrăzi prin munții Văii Prahovei.

Potrivit unei analize făcute de Ziarul Prahova pe acest subiect, în afară de faptul că studiul de fezabilitate inițial, realizat în anul 2006 trebuie să fie obligatoriu revizuit, dată fiind trecerea atâtor ani de la primul document elaborat în acest sens, este impusă și introducerea în acest nou SF (când va fi realizat...) a rezultatelor unui studiu privind conectivitatea carnivorelor mari, adică modul în care ar trebui construite treceri pe sub autostrada viitoare a lupilor, urșilor și râșilor.

Protecție pentru urși și lupi

Sursa citată (Ziarul Prahova) precizează că, potrivit unui studiu privind „conectivitatea carnivorelor mari” din zona autostrăzii București-Brașov, zeci de exemplare de urși și cel puțin cinci haite de lupi au fost monitorizate în zona Comarnic-Posada-Râșnov. Cei care vor reface studiul de fezabilitate vor fi obligați să țină cont și de protejarea carnivorelor mari din zona de munte a Văii Prahovei. Nu numai că animalele sălbatice ar putea fi un real pericol pentru trafic, însă ele trebuie protejate prin tunele special construite dotate cu panouri antifonice, ultimele fiind necesare pentru ca urșii sau lupii să nu se sperie de zgomotul autostrăzii. Punctele sensibile stabilite prin studiul menționat sunt sectorul Posada - Sinaia, zonă folosită iarna de haitele de lupi, dar și de către urși, care se deplasează dinspre sau spre locurile de hibernare. Și sectorul Azuga-Predeal are aceeași problemă, aici fiind, în plus, și populații de râşi.

File de istorie

Istoria autostrăzii Comarnic-Brașov a început să se piardă în negura vremii, mai scriu jurnaliștii prahoveni, la fel de preocupați ca noi, brașovenii. Autostrada Comarnic-Brașov, proiect înlemnit în acest stadiu încă de pe vremea când Ministerul Transporturilor era condus de Radu Berceanu, pare să fie din nou într-un blocaj de nestrăbătut. Așa cum a mai fost de vreo câteva ori, din anul 2006 și până în prezent.

În anul 2006 a fost întocmit primul studiu de fezabilitate pentru autostrada București – Brașov, în care era inclus și tronsonul Comarnic-Brașov, rămas acum, după 11 ani, tot în stadiul de proiect pus doar pe hârtie. Cu tuneluri, cu viaducte, cu traversări pentru urși și lupi, cu un traseu sinuos printre munți și văi.

După momentul zero, anul 2006, când proiectul prinsese contur, au început tentativele de parafare a contractelor de proiectare și de execuție a lucrării respective, considerată una dintre cele mai dificile din cauza zonei prin care ar trebui să treacă drumul de mare viteză. Punctul culminant a fost atins în anul 2010, când s-a semnat chiar și un document cu o asociere de firme interesată să construiască acest sector al autostrăzii București-Brașov. La mijlocul lunii ianuarie 2010, reprezentanții Ministerului Transporturilor, ai CNADNR și ai consorțiului Vinci – Aktor semnau contractul de concesiune pentru construirea tronsonului de autostradă, Comarnic-Brașov.

Radu Berceanu, ministrul Transporturilor de la acea vreme a avut parte, însă, trei luni mai târziu, de rezilierea unilaterală a contractului din partea concesionarului, autostrada dintre Comarnic și Brașov fiind unul dintre cele mai mari eşecuri ale perioadei în care acesta a fost la conducerea ministerului.

În mai 2012, CNADR la acea vreme a lansat licitația pentru actualizarea documentației necesare concesionării autostrăzii, contra sumei de circa 23,6 milioane de lei fără TVA. În ianuarie 2014 a fost anunțată, de către fostul ministru Dan Șova, inclusiv taxa de autostradă pe tronsonul Comarnic-Brașov, după ce fusese semnat un memorandum cu constructorul care fusese desemnat să construiască sectorul respectiv din A3. Și de această dată, deși termenul anunțat pentru finalizarea lucrărilor era „cel târziu anul 2017” (prezentul nostru!) putem vorbi de un blocaj total.

În vara anului 2015, au fost reluate mai multe licitații, pentru că tronsonul Comarnic-Brașov a fost împărțit în cinci sectoare. Pentru unele dintre ele – cele din capetele de la Comarnic și respectiv de la Brașov – licitații pentru proiectare și construire, iar pentru sectorul mare din centru – pentru refacerea documentației. Și aceste licitații au fost fără rezultat, doar acea bucată dinspre Brașov fiind adjudecată. Restul a rămas la stadiul de proiect.

Ce ar trebui să se facă acum

Reamintim ceea ce s-a anunțat cu nici două luni în urmă: Autostrada ar trebui să înceapă la nodul rutier Râșnov, amplasat la câteva sute de metri spre Bran de la intersecția dintre DN 73 (Bran-Brașov) și DN 73A (Predeal-Pârâul Rece-Râșnov-Zărnești-Sibiu).

Din acest nod rutier șoferii pot coborî de pe autostradă spre Bran-Moieciu-Fundata sau, dacă aleg breteaua de legătură, pot ajunge în intersecția DN73-DN 73A, de unde pleacă spre Brașov (DN73) sau Zărnești-Sibiu (DN 73A).

Autostrada își continuă traseul la vest de Râșnov și de actualul drum național spre Brașov, traversând calea ferată Brașov-Râșnov-Zărnești, la ieșirea din Râșnov spre Zărnești, aproape de gara din Râșnov.

Autostrada urmează de aici o linie dreaptă, spre nord, până la intersecția cu DJ 112B, drum care merge spre localitatea Vulcan. Aici autostrada se sfârșește deocamdată. Continuă însă printr-un drum de patru benzi, în arc de cerc spre est, spre Brașov. De la intersecția cu DJ 112B urmează a se continua în viitor cu autostrada Transilvania. Viitoarea autostradă va avea un nod rutier la intersecția cu E68 Brașov-Sibiu, la aproximativ jumătate din distanța Ghimbav - Codlea.

Din giratoriul în care se termină autostrada, drumul de legătură pleacă spre Brașov ocolind pe la nord localitatea Cristian. Acesta va avea un alt giratoriu la intersecția cu DN 73B Cristian -Ghimbav și se va termina tot prin giratoriu în DN 73, în zona Piscul Bureților, aproape de zona Bartolomeu din Brașov.

Pe la sfârșitul primăverii, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc a anunțat începerea lucrărilor în cursul lunii iunie, după desemnarea constructorului. Fiind vorba de un contract de proiectare și execuție, prima etapă ar fi proiectul tehnic. Faza de proiectare ar dura cel puțin șase luni.

Sectorul în cauză este departe de a reprezenta porțiunea de autopstradă de care au nevoie cel mai mult automobiliștii care circulă între București și Brașov. Însă, segmentul de autostradă va permite ocolirea localității Cristian din Brașov care înregistrează un trafic local ridicat.

Ar mai fi mult de spus pe marginea acestui subiect, dar mă opresc aici, să nu plictisesc prea tare... 

 



Adaugă comentariu


ATENŢIE
Dacă te înregistrezi pe mytex.ro, comentariile tale vor fi publicate automat și chiar poți scrie propriile articole!
Sau folosește o adresă de mail validă pentru publicare automată după 3 comentarii aprobate.



 

Meteo

 
Imobiliare.ro

Poza zilei

 

Video-ul zilei

 

Citește ziarul

Radio TexFm


In Autoliv toamna vine cu noi beneficii!

Curs BNR

Ma, 21 Noi 2017
Euro   Euro   EUR   4.6551   Creștere
Dolarul american   Dolarul american   USD   3.9650   Creștere
Lira sterlină   Lira sterlină   GBP   5.2461   Creștere
Francul elveţian   Francul elveţian   CHF   3.9960   Creștere
Leul moldovenesc   Leul moldovenesc   MDL   0.2251   Creștere
Dolarul canadian   Dolarul canadian   CAD   3.0995   Creștere
Leva bulgărească   Leva bulgărească   BGN   2.3802   Creștere
Forinţi maghiari   Forinţi maghiari   HUF   148.7700   Creștere
Facebook MyTex.Ro

Sunteţi de acord ca studenţii de la buget să fie obligaţi să rămână în ţară după absolvire?

Cele mai citite

Cele mai comentate

                       
Noutăți
 


Abonează-te la newsletter