myTex folosește cookie-uri proprii şi ale terţilor. Continuarea navigării implică acceptarea lor. Află mai multe.

X
 
 

BRAȘOV. Cum comentează politicienii momentului bugetul pe 2019, aprobat de Guvern și în așteptarea avizului parlamentarilor?!

  • Apreciez !Nu-mi place !0
Poze
Video
  • Poze
  • Video
 
 
 
Lucrez...
 

Lucrez...

 
 
 
 
 

Guvernul a aprobat, în şedinţa de vineri, proiectele privind Legea bugetului de stat şi Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2019. Ministrul Finanţelor, Eugen Teodorovici, a anunţat că proiectul de buget este fundamentat pe o creştere economică de 5,5%, ceea ce înseamnă o valoare a PIB de 1.022,5 miliarde lei, un salariu mediu brut de 5.163 lei, iar numărul de salariaţi din economie va ajunge la 5,282 milioane. Deficitul bugetar a fost stabilit la 2,55% din PIB. Votul în Parlament asupra proiectelor privind Legea bugetului de stat şi Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2019 este programat pentru vineri, conform calendarului stabilit sâmbătă de Birourile permanente reunite ale Senatului şi Camerei Deputaţilor. Astfel, parlamentarii vor putea depune amendamente până luni, la ora 12.00. 

Imobiliare.ro

Vă prezentăm opinii din partea politicienilor brașoveni pe această temă: 

 

„PSD joacă alba-neagra cu bugetul țării”

Adrian Veștea, președintele CJ, președinte al PNL Brașov: „Guvernul dominat de PSD joacă alba-neagra cu bugetul țării, atât din incompetență, cât și din disperarea de a încerca să peticească ceea ce a stricat. De aceea a avansat ministrul Teodorovici atâtea termene de prezentare a proiectului de buget, nici unul respectat, de aceea s-a publicat un proiect și apoi altul, în care deficitul este mai mare cu 1,3 miliarde de lei decât în varianta inițială, de aceea suntem, iată, aproape la jumătatea lunii februarie, iar bugetul trebuia să fie gata în noiembrie, anul trecut. PNL consideră că Guvernul a decis, în cele din urmă, să încalce în mod deliberat Constituția, trimițând la Parlament proiectul Legii bugetului și stabilind calendarul adoptării într-un cadru neconstituțional. Aceasta,din cauză că înainte ca proiectul să intre în dezbatere este nevoie de adoptarea și modificarea altor legi, fără de care legea bugetului de stat pe 2019 este nefuncțională. Noi, liberalii, acuzăm, cu argumente pertinente, guvernarea dominată de PSD că îndreaptă România spre criză. Bugetul promovat de Guvern este o încălcare flagrantă a principiilor economice, o desconsiderare a administrației publice locale și a constribuabililor”.  

 

„Și la Brașov așteptăm decizia finală”

George Scripcaru, primar al municipiului Brașov: „Și la Brașov așteptăm decizia finală cu privire la bugetului de stat. În ceea ce ne privește, bugetul local este aproape finalizat, pentru că, la simulările făcute la nivelul Primăriei, ne-am raportat la cifrele de anul trecut și la datele din proiectul prezentat de Ministerul Finanțelor. Pe partea de venituri proprii ne-am reglat deja, știm cum stăm și pe partea de subvenții, cultură, activități de transport, mai avem de finalizat celelalte categorii bugetare, precum cele de gopodărire și investiții. Așadar, pot spune că în timp foarte scurt bugetul local va fi bine structurat. Bineînțeles, niciodată nu vom fi mulțumiți cu ce ni se oferă de la bugetul de stat. Raportat la sumele cu care contribuie Brașovul, niciodată, prin cotele defalcate, nu ni se întorc destui bani pentru toate necesitățile Brașovului”.  

 

„Este un buget echilibrat, realist”

Răzvan Popa, europarlamentar PSD Brașov: „Proiectul Legii bugetului de stat a fost adoptat de Guvern și va intra în dezbaterea Parlamentului săptămâna ce urmează, urmând ca până vineri să fie și aprobat. Este un buget echilibrat, realist, bazat pe o creștere economică sustenabilă de 5,5%. Faptul că la finele anului trecut președintele Iohanis a amânat cât a putut de mult ședința CSAT în care trebuiau aprobate bugetele serviciilor speciale a făcut să existe o amânare în ceea ce privește calendarul de pregătire și adoptare a bugetului. La acest lucru s-a adăugat și faptul că două dintre cele mai importante ministere, Transporturi și Dezvoltare, au funcționat o perioadă cu miniștri demisionari și mai apoi, până în momentul de față, cu interimari, situație anormală generată tot de președintele Iohanis”.  

 

„Motivele neadoptării bugetului până acum nu sunt imputabile Ministerului Finanțelor”

Marius Dunca, senator și președinte PSD Brașov: „De vreme ce motivele neadoptării bugetului până acum nu sunt imputabile Ministerului Finanțelor, are dreptate ministrul Teodorovici, chiar nu mai contează. Deși, în continuare se întrevăd jocurile politicianiste ale președintelui, care face tot ce poate să pună piedici Guvernului PSD. Ba trage de timp cu avizul CSAT, ba lasă ministere fără conducere sau Armata fără șef de Stat Major. Dar acum bugetul este gata și a fost trimis în Parlament. Toți parlamentarii vom lucra pe parcursul acestei săptămâni, iar vineri va fi adoptat. E un buget care vine cu schimbări care au fost gândite și calculate în așa fel încât nu doar să nu producă perturbări ale economiei, ci să o mențină pe plus. 5,5% creștere economică e ceva imposibil doar în gura propagandiștilor, a acelora care nu au soluții, nici nu se gândesc la ele, ci doar critică. O fac în folosul celui care vrea să mai câștige un mandat la Cotroceni, după aproape cinci ani în care a fost în weekenduri prelungite sau a tăcut pur și simplu. Consider că toate calculele făcute pentru alcătuirea bugetului au fost profesioniste. Lucrul este verificat, vă rog să vă amintiți că precedentele calcule, pentru anii trecuți erau contrazise de estimări ale diferitelor comiții și comitete care contraziceau estimările guvernului. După un an nu mai comunicau nimic despre greșelile lor. Așa că luați de sigure datele: Creștere economică – 5,5% față de 4,4 % în 2018. Inflație medie anuală – 2,8% față de 3,2% în 2018. Deficit bugetar (cash) – 2,55% din PIB față de 2,88% în 2018. Deficit ESA – 2,57% din PIB, cu încadrare în ținta de sub 3%. Datorie guvernamentală 34,9% din PIB. Veniturile bugetului general consolidat estimat - 342,7 mld lei, mai mari cu 53,1% decât în 2016. Din acest buget, pe care e clar că îl vom vota, eu și colegii mei, se împart sume în direcțiile esențiale pentru România. Sănătatea primește un buget mai mare cu 14%, adică mai mult cu 6 miliarde de lei. Educației îi revin cu 9,8 miliarde lei mai mult. Investițiilor li se alocă resurse mai mari cu 15,4 miliarde lei, din care, la Transporturi, finanțarea este suplimentată cu 6 miliarde lei”.  
 

„Cel mai mare buget din istorie”

Daniel Zamfir, senator și președinte ALDE Brașov: „Bugetul a fost aprobat în Guvern și va intra în dezbaterea parlamentară zilele următoare. Cel mai important este că acest buget contează pe venituri de peste 1.000 de miliarde, cel mai mare din istorie.  Sigur că niciodată nu poți mulțumi pe toată lumea, opoziția va fi întotdeauna nemulțumită. Nota bene - primarul Brașovului s-a declarat mulțumit de buget. Important este că vom avea creștere economică, vor crește pensiile, vor crește salariile, va fi anul investițiilor în infrastructură, vor începe lucrările la autostrada Comarnic-Brașov și Brașov-Făgăraș, se vor aloca cei mai mulți bani din istorie în învățământ și sănătate. Dacă vom reuși să și creștem colectarea la buget și să mai eliminăm abuzurile din sistem, românii vor simți cu adevărat”. 

 

„Expresia faptică a restrângerii democrației în România”

Gabriel Andronache, deputat PNL Brașov: „Bugetul pentru anul 2019, în forma sa de proiect, este expresia faptică a restrângerii democrației în România, sub Guvernarea PSD-ALDE. Autonomia locală este eliminată prin grevarea bugetelor locale cu transferul cheltuielilor de asistență socială pe care Guvernul avea obligația să le susțină. Practic, Consiliul Județean Brașov, spre exemplu, nu va mai putea efectua investiții din veniturile proprii deoarece toate veniturile vor trebui cheltuite pe activități sociale. Este o situație nevăzută în ultimii 29 ani și de aceea voi vota împotriva acestui buget. Motivul pentru care Guvernul a întârziat depunerea legii bugetului este acela de a se încadra în deficitul bugetar stabilit de reglementările UE (3%) menținând timp de 2 luni (ianuarie și februarie) autoritățile locale și centrale pe cheltuieli de avarie (1/12 din bugetul anului trecut) și împiedicând lansarea oricărei investiții în această perioadă”.  

 

„Îndemn Guvernul României să restructureze aparatul bugetar”

Remus Borza, deputat independent de Brașov: „Deși România riscă să fie lovită de criză chiar spre sfârșitul acestui an, primarii țării au executat un desant asupra doamnei Viorica Dăncilă, cerându-i nici mai mult nici mai puțin decât vreo 77 de miliarde lei. Domnul Dragnea, generos din fire, mai ales în an electoral, i-a cerut premierului să deschidă băierile pungii cu bănet. Ceea ce trebuie să înțelegem e că și Consiliile județene au alocări bugetare și venituri în jur de 70 miliarde lei, adică împreună cu primăriile vreo 140 miliarde lei anual. Adică vreo 35 miliarde euro toacă an de an autoritățile administrației publice. Cu toată această risipă de resursă financiară, mai mult de jumătate din satele și comunele țării nu au drumuri asfaltate, apă curentă sau gaze. Administrația publică locală este cea mai mare gaură neagră a bugetului de stat pe care toți guvernanții de după 90 au refuzat să o reformeze, să o restructureze. (...) România are 3.181 de UAT-uri, moștenite din vremea comunismului. Mai puțin de o treime din aceste primării se autofinanțează din impozite și taxe. Marea majoritate a primăriilor stau cu mâna întinsă la bugetul de stat. Avem peste 400 de comune cu mai puțin de 1.500 de locuitori și zeci de orașe cu mai puțin de 10.000 de locuitori, situație care ar atrage retrogradarea lor sau ar impune comasarea. Dă-i, Doamne, românului mintea cea de pe urmă! Îndemn Guvernul României să restructureze aparatul bugetar, să reducă schemele de personal, să comaseze, modernizeze și să eficientizeze instituțiile statului. Altminteri o va face criza, mult mai dureros decât am face-o noi azi”. 

 

„Voi susţine bugetul propus pentru anul 2019”

Mihai Mohaci, deputat PSD Brașov: „Voi susţine bugetul propus pentru anul 2019 deoarece acesta răspunde principiilor social democrate. Astfel, la sănătate se propune o creştere de 6 miliarde de lei, la educaţie de 9,8 miliarde, aceste două componente fiind bază a politicilor publice ale PSD. Sigur că mare parte a cestor creşteri merge la plata salariilor, în ambele domenii ponderea cheltuielilor salariale fiind una însemnată, acoperind creşterile salariale aplicate la personalul bugetar din anul 2018. Tot în bugetul acestui an sunt prevăzute creşteri ale punctului de pensie la 1.265 de lei şi al pensiei minime la 704 lei, începând cu 1 septembrie. Menționez că aceste creşteri nu vor fi făcute în dauna investiţiilor în infrastructură sau ale investiţiilor guvernamentale, deoarece şi aici avem creşteri – la transporturi de 6 miliarde, iar la investiţii de peste 15 miliarde. Bugetul anului 2019 este fundementat pe o creştere de 5,5%, una consider eu tangibilă, bazată pe istoricul creşterilor din ultimii 9 ani, în care, de fiecare dată, creşterea economică a României a depăşit prognozele Comisiei Economice. Intârzierea adoptării bugetului consider că a apărut ca urmare a necesităţii închiderii bugetare a anului 2018, pentru a avea o bază realistă de bugetare. Am asistat astfel la o premieră în 2018, aceea în care, pentru prima dată, bugetul de pensii încheie anul pe plus, după ani în care acesta a fost pe pierdere. Măsura trecerii plăţilor obligaţiilor de la angajat la angajator s-a dovedit a fi un succes”. 

 

„Este o întârziere nepermisă”

Costel Mihai, viceprimar și președintele PMP Brașov: „Este o întârziere nepermisă, care afectează atât activitatea administrației publice locale, cât și pe cea a României. De regulă, astfel de întârzieri sunt înregistrate în momentul în care asistăm la schimbări de majoritate în administrație și este încheiat un ciclu legislativ. Dar, în mod normal și firesc, un guvern cu continuitate și majoritate în Parlament ar trebui să pregătească bugetul pe anul următor la final de an, pentru a intra în dezbatere în luna ianuarie. Faptul că suntem la jumătatea lunii februarie și încă discutăm de aprobarea bugetului în Parlament arată o lipsă de coerență în activitatea aparatul executiv. Cred că, dincolo de acest fapt, au existat foarte multe dificultăți în a echilibra bugetul de stat din cauza așa-ziselor măsuri constructive luate în 2018, iar faptul că reprezentanții puterii au ales să promoveze o imagine a viitorului printr-o poză postată pe o rețea de socializare, fără a prezenta din timp date certe, întărește ideea de nesiguranță. În acest moment, PMP a pregătit un set de amendamente pe care colegii deputați le vor face la momentul dezbaterii în Parlament, cu mențiunea că marea lor majoritate se regăsesc și în programul de guvernare al PSD”. 

 

„Este momentul să credem în dezvoltarea bazată pe proiecte vitale pentru comunitate”

Laura Bratosin, președinte org. mun. ALDE Brașov: „Creșterea veniturilor la bugetul de stat a dus la deschiderea unor discuții pe care puțini dintre factorii implicați le vor considera mulțumitoare. Sigur că era mult mai ușor să se proiecteze un buget la nivelul execuțiilor din anul precedent, fără nici o îmbunătățire, fără nevoia unei fundamentări temeinice. Motivul pentru care s-au iscat atâtea discuții este nevoia de investiții majore, de proiecte de infrastructura, pe care ALDE le-a sprijinit încă de la începutul guvernării. Echilibrarea necesară dezvoltării unor zone mai puțin dezvoltate este un proiect ambițios și determină o creștere bugetară la capitolul investiții de 15,4 mld lei. Sănătatea și învățământul sunt domenii prioritare și beneficiază de creștere bugetară. de la fondul pentru pensiile românilor dispare. Trecerea contribuțiilor sociale de la angajator la angajat face ca acestea chiar să fie efectiv plătite, fapt ce a dus la o creștere cu 0,2% din PIB la sistemul de pensii, acesta devenind sustenabil. Cred că este momentul să credem în dezvoltarea bazată pe proiecte vitale pentru comunitate și nu de dragul cheltuirii banului public, așa cum s-a întâmplat în trecut cu patinoarele sau parcurile construite în localități fără infrastructură și fără canalizare”.  

 

„Parlamentarii brașoveni trebuie să se asigure că...”

Gheorghe Ialomițianu, prim-vicepresedinte al Uniunii Profesiilor Liberale din România, fost ministru al Finanțelor: „Parlamentarii din Brașov trebuie să se asigure că în bugetul pe 2019 sunt cuprinse sume necesare realizării Aeroportului și Spitalului Regional și că autoritățile locale brașovene nu pierd bani ca urmare a reducerii impozitului pe venit. La prima vedere, bugetul pe 2019 ar trebui să fie votat deoarece cuprinde mai mulți bani pentru pensii, salarii și investiții față de anul 2018. Totuși, acest buget are la bază politica fiscală expansionistă care poate genera creșteri de prețuri, devalorizarea monedei naționale și chiar pierderea locurilor de muncă. Un amendament așteptat de pensionari ar fi indexarea pensiilor cu 5% de la 1 martie și 10% de la 1 septembrie 2019, având în vedere că bugetul asigurărilor sociale are un excedent bugetar de 2,9 miliarde de lei. Întarzierea adoptării bugetului pe 2019 a fost determinată de neînțelegerile din coaliția de guvernare, deoarece acest buget are la bază calcule electorale și mai puțin realitățile economice. Această întârziere este în avantajul Guvernului și în dezavantajul mediului de afaceri și al românilor”.  

 

„Buget pregătit în formă avansată”

Roxana Mînzatu, deputat PSD Brașov: „Proiectul de buget a fost pregătit de Guvern într-o formă avansată, încă de la finalul anului trecut. Dacă vă amintiți, dezbaterile pe buget au fost blocate de Klaus Iohannis care a convocat o ședință CSAT chiar pe 22 Decembrie, făcând astfel imposibilă adoptarea bugetului înainte de anul nou. Important este faptul că România are în 2019 cel mai mare PIB din istorie iar veniturile se colectează la un nivel tot mai bun, de asemenea. Acești bani vor fi investiți în politicile publice PSD - ALDE, de altfel votate de români tocmai pentru că reduc vulnerabilitățile cele mai grave ale țării noastre in ultimele decenii. 
 
Dau unele exemple: 
Bugetarea pentru continuarea creșterii salariilor în serviciile publice și măsurile de creștere a salariului minim în sectorul privat înseamnă soluția esențială la stoparea plecării românilor la muncă în alte state UE, proces continuu după 2007 și neabordat de alte Guverne. 
„Hemoragia” de medici și asistente și de lucrători calificați, în general, care a fost accelerată de austeritatea pedelistă din 2008-2011, primește, din 2018 deja, un răspuns prin bugetarea sumelor pentru salarii de nivel european pentru medici și asistente din toată țara și, treptat, pentru toți angajații din unitățile medicale. 
 
Investiția în întreprinderile mici și mijlocii prin ajutoare de stat este un răspuns dat faptului ca România nu are această coloană vertebrală a economiei. Eram codașii Europei la densitatea IMM la suta de locuitori. Prin Start-Up Nation România și prin schemele de ajutor de stat pentru investiții private, bugetate la Ministerul pentru mediul de afaceri, respectiv la Ministerul de Finanțe, bugetul României infuzează și în 2019 capital în antreprenoriatul local și în IMM, așa cum băncile comerciale nu au știut să o facă. Întreprinderile astfel susținute crează locuri de muncă si plătesc taxe, contribuind la creșterea economică.
 
Pentru satul românesc, lipsit încă de serviciile de bază pentru populație, răspunsul este bugetarea pentru Programul National pentru Dezvoltare Locală, din care primăriile mici mai ales primesc resurse pentru lucrări vizând drumuri, apa, canal, școli, grădinițe. 
 
Alocarea bugetară pentru voucherele turistice înseamnă mai mult decât vacanțe pentru români care nu și-au permis asta ani la rând. Înseamnă buget pentru susținerea operatorilor din turismul românesc, un sector economic strategic și, corelat cu scăderea TVA la 5%, este un suport pentru relansarea acestui sector care ocupă forță de muncă în zone diverse.
 
Cred că, așa cum ne place să fie în Uniunea Europeană, și în România trebuie să susținem un buget al coeziunii – bugetul de stat se alătură bugetelor locale investind în recuperarea decalajelor de dezvoltate din anumite județe și în infrastructura care să conecteze regiunile între ele. O Românie cu decalaje interne majore de dezvoltare ar rămâne slabă, vulnerabilă în ansamblul ei, inclusiv pentru cetățenii zonelor mai bine dezvoltate.
 
Apreciez că bugetul pe 2019 reflectă o creștere a investițiilor publice cu peste 45% și, alăturat de simplificator, legislative adoptate tot anul trecut, în achizițiile publice sau PPP, sper să ducă la executarea mult mai rapidă a lucrărilor. 
 
Județul Brașov și localitățile din județ vor beneficia în 2019 de alocările substanțiale programele de finanțare incluse în bugetul Ministerului Sănătății sau al Ministerului Dezvoltării – cel mai important fiind PNDL - Programul Național pentru Dezvoltare Locală. 
 
Din aceste alocări bugetare va continua finanțarea de  lucrări în unitățile medicale, drumuri județene sau locale, rețele de apă și canalizare, școli, grădinițe. Obiective de investiții importante vizând drumurile sau rețeaua feroviară care conectează Brașovul de zonele adiacente sunt cuprinse la fila de buget a Ministerului Transporturilor iar în dezbaterea legii bugetului Parlamentarii PSD Brașov vor menține atitudinea de sprijin pentru autorităților județene și locale în finanțarea investițiilor importante inițiate de acestea.

 


Loading...

loading...

Adaugă comentariu


ATENŢIE
Dacă te înregistrezi pe mytex.ro, comentariile tale vor fi publicate automat și chiar poți scrie propriile articole!
Sau folosește o adresă de mail validă pentru publicare automată după 3 comentarii aprobate.



 
RATBV Angajeaza

Meteo

 
Imobiliare.ro

Poza zilei

 

Video-ul zilei

 

Citește ziarul

Radio TexFm


husqvarna
Vrei sa-ti dezvolti afacerea?

Curs BNR

Joi, 17 Oct 2019
Euro   Euro   EUR   4.7550   Creștere
Dolarul american   Dolarul american   USD   4.2719   Scădere
Lira sterlină   Lira sterlină   GBP   5.5278   Creștere
Francul elveţian   Francul elveţian   CHF   4.3002   Scădere
Leul moldovenesc   Leul moldovenesc   MDL   0.2469   Creștere
Dolarul canadian   Dolarul canadian   CAD   3.2461   Scădere
Leva bulgărească   Leva bulgărească   BGN   2.4312   Creștere
Forinţi maghiari   Forinţi maghiari   HUF   143.2700   Creștere
Anunturi MyTEX

Se va califica Naţionala de fotbal a României la Euro 2020?

Cele mai comentate

                       
Noutăți
 


Abonează-te la newsletter