Bit Software

myTex folosește cookie-uri proprii şi ale terţilor. Continuarea navigării implică acceptarea lor. Află mai multe.

X
 
Formare Manageriala in Turism
 
 

Roman SA sfidează criza și produce pentru export camioane și autobuze

Unul dintre clienții companiei brașovene este Guvernul SUA, care a cumpărat 120 de mașini de pompieri

  • Apreciez !Nu-mi place !0

Unul dintre clienții companiei brașovene este Guvernul SUA, care a cumpărat 120 de mașini de pompieri

Poze
Video
  • Poze
  • Video
 
 
 
Lucrez...
 

Lucrez...

 
 
 
 
 

Într-o perioadă în care vechile mărci românești ce încă există pe piață pot fi numărate pe degetele de la o mână, o companie unică în sud-estul Europei se încăpățânează să producă, sfidând criza. Este vorba despre Roman SA, una dintre puținele uzine brașovene care nu au fost rase de pe fața pământului. Roman SA, ca orice societate de stat, a avut după 1990 și până în anul 2004 o evoluție tragică. De la zeci de mii de angajați și producție în trei schimburi, în numai 14 ani, totul s-a ruinat sub managementul neinspirat al guvernelor care s-au succedat la putere. A venit, însă, momentul în care uzina a fost preluată de omul de afaceri Ioan Nicolae și din acel moment managementul privat și-a pus amprenta asupra întregii activități de pe platformă.
„În 2004 era o societate care avea mare nevoie de investiții pentru a putea produce la standarde ridicate”, își aduce aminte astăzi Ioan Nicolae, omul care s-a încăpățânat să creadă în marca Roman și în produsele fabricate aici.
„Pe întreaga platformă am investit în jur de 70-75 de milioane de euro, ban pe ban. Suma poate părea surprinzătoare pentru mulți, însă numai dacă stăm să ne uităm la hala asta de lângă noi, unde e presa de șasiu, un metru pătrat renovat și modernizat cu panou termoizolant costă 20 de euro. Păi, în toată fabrica sunt zeci de mii de metri pătrați de panouri de acest gen, pe hala unde este montajul general, pe halele ăstelalte de aici, iar acum am început și în spate, la turnătorie.
De asemenea, în anul 2008, după ce am vândut terenul unde se afla Prefabricate, am băgat toți banii pe platforma asta. Este nevoie de investiții pentru a produce marfă competitivă pe piață și noi asta facem. Am avut noroc atunci, că era boom-ul imobiliar, am găsit un investitor care dorea să dezvolte imobiliar zona și am primit un preț bun. Am încasat aproximativ 45 de milioane de euro pe care i-am băgat în Roman imediat. Nici nu am stat pe gânduri. În loc să-i duc acasă, i-am băgat aici, pentru că am încredere că această fabrică va rămâne României și Brașovului. O fabrică românească de camioane”, ne-a declarat, satisfăcut, în urmă cu câteva zile, Ioan Nicolae, patronul și președintele CA de la Roman SA.

Unde sunt Tractorul și Rulmentul?
Cu toate acestea, omul de afaceri brașovean are și un regret. Este vorba despre faptul că multe uzine brașovene, care ar fi putut produce în continuare pentru economia națională, au fost distruse.
„Din unele nu au mai rămas nici firmele de la poartă, deși ar fi putut fi salvate. De exemplu, cazul Uzinei Tractorul, singura de acest gen din țară, mi se pare de-a dreptul revoltător. Acum câțiva ani am fost cu domnul Căncescu la prim-ministrul Tăriceanu, căruia i-am prezentat un plan de salvare a uzinei. N-a ascultat nici o virgulă din ce i-am spus. Și uitați-vă unde este Uzina Tractorul acum și unde este Roman. Roman a fost salvată, produce și va produce un număr mic de camioane, deocamdată, dar există posibilitatea să trecem la producție mult mai mare, însă vedeți și dumneavoastră care este situația economică. Avem pe ce pune mâna să muncim. De exemplu, putem face camioane pentru armată. Dacă din străinătate se pot cumpăra camioane de un miliard de euro, aceleași produse noi le fabricăm cu 650-700 de milioane de euro. Și banii rămân la bugetul de stat, nu pleacă din țară. Și Tractorul, a doua mare fabrică de tractoare din Europa, ar fi putut ajunge aici. Trebuia numai puțin modernizată. Cu investiții de 50 de milioane de euro, așa o cifră suficientă, și cu restrângerea activității de pe cele 140 ha pe 40-50 ha, aveau loc și dezvoltatorii imobiliari. Puteau să-și facă blocuri, mall-uri și tot ce doreau, dar fabrica aia trebuia salvată. În final, toți investitorii imobiliari care au avut interese acolo au luat țeapă, au dat chix toți pe capete. Însă, Uzina Roman trăiește în comparație cu Tractorul, care era de zece ori mai ușor de retehnologizat. Spun acest lucru în absolută cunoștință de cauză. Mai mult, se rezolva și problema necesarului de tractoare pentru agricultura românească, estimat la vremea respectivă la 280.000 de tractoare”, povestește, cu regret, Ioan Nicolae.
De asemenea, președintele CA de la Roman este oarecum contrariat de faptul că, deși camioanele și autobuzele fabricate în uzină au căutare pe piața externă, în România și în special la Brașov produsele nu-și găsesc clienți.
„Noi producem o bijuterie de mașină de pompieri și, cu toate acestea, statul român preferă mărci străine. Și acest lucru este ciudat. Americanii au cumpărat 120 de mașini de pompieri și românii nu cumpără. Nu știu de ce. Mașina este complet schimbată în comparație cu fosta mașină de pompieri Roman. Sunt făcute cu pompe nemțești, motoare nemțești, cutii de viteze tot din Germania, mașina merge ceas. Însă, camionul nostru costă 600.000 de lei, iar cele străine costă 1,1 miliarde de lei. De asemenea, deși noi producem autobuze foarte bune, edilii orașului au cumpărat pentru transportul în comun autobuze din Turcia. Nu în ultimul rând, avem niște bijuterii de camioane militare care n-au nici cel mai mic cusur, numai că sunt mai ieftine cu 100.000 de euro față de cel produs de MAN. Am fost vizitați chiar și de o doamnă general din cadrul NATO, care a fost foarte încântată de starea de lucruri. Spun aceste lucruri pentru că de opt ani stă în stand-by o obligație asumată la intrarea noastră în NATO, de schimbare a logisticii de transport în amată. Putem fabrica autocamioane militare fără nici un cusur”.

1.200 de salariați care își întrețin familiile
La ora actuală, Roman SA are 1.200 de salariați și produce, potrivit patronului său, camioane și piese de schimb.
„Avem tot felul de piese turnate la turnătorie, forjate și multe altele. Producem și piese pentru tractoare pe care le vindem în țările unde Tractorul a exportat timp de 30 de ani. De asemenea, fabricăm arbori cotiți. La noi se fac cei mai buni arbori cotiți. La ora actuală, sunt foarte bucuros că am reușit să țin în viață o uzina ca Roman în comparație cu alte zeci de uzine brașovene care s-au închis. De fapt, aceasta este singura platformă industrială din țară care încă mai funcționează. Târâș-grăpiș funcționează. Că lucrează aici 1.200 de oameni și peste 2.000 pe întreaga platformă este foarte bine. Lucrează! Au unde să-și câștige pâinea, plătesc impozite la stat, trăiesc și întrețin familii. Să-mi spună și mie cineva câți trăiesc de la Tractorul, de la Rulmentul sau Hidromecanica. De ce trebuia să închidem aceste fabrici? Probabil, pentru că suntem tâmpiți”, a adăugat Ioan Niculae.
Practic, afaceristul brașovean îi consideră pe politicieni ca fiind principalii vinovați de distrugerea industriei brașovene: „N-am fost în stare să ținem în viață fabrici românești. A trebuit să vină aici investitori străini ca să facă industrie la Brașov, un oraș care pe vremuri a fost eminamente industrial. Este o nebunie tot ce s-a întâmplat. Zeci de mii de oameni și-au pierdut locurile de muncă și astăzi nu suntem în stare să dăm de lucru oamenilor. Din ce să-și întrețină familiile? Ies pe stradă și-ți dau în cap, băi deștepților din politică! Dacă nu te gândești la locuri de muncă, de unde să ai buget? Dai de lucru oamenilor și după aia te poți gândi și la politică, cine cu cine ține, treaba lor! Dar cu problema industrială nu te joci. Din păcate, aceasta problemă a fost tratată mizerabil. Sper din tot sufletul că cine trebuie să răspundă pentru nenorocirile din industria brașoveană o va face”.

 



Adaugă comentariu


ATENŢIE
Dacă te înregistrezi pe mytex.ro, comentariile tale vor fi publicate automat și chiar poți scrie propriile articole!
Sau folosește o adresă de mail validă pentru publicare automată după 3 comentarii aprobate.



 

Timp liber

Ce fac azi ?
  • Unde ?
  • Evenimente
  • Muzee
  • Patinoar
  • Săli de sport
  • Bazine de înot
  • Film
  • Opera / opereta
  • Filarmonica
  • Teatru
  • Concursuri
 
 
 
Lucrez...
 

Lucrez...

 
 
 
 

Galeria media

Poze
Video
  • Poza zilei
  • Fata zilei
  • Herbalife Brasov Triathlon 2015
  • Maratonul Internaţional Braşov
  • Tărâmul Minunilor, ediția a X-a, 2015
  • International Metropolitan Triathlon Crosul Metropolitan Bra ov
  • <
    Pagina 1/23
    >
  • Faze tari
  • <
    Pagina 1/1
    >
 
 
 
Lucrez...
 

Lucrez...

 
 
 
 
Concurs Cinema One

Meteo

 

Poza zilei

 

Video-ul zilei

 
Concurs Cinema One

Fata zilei

 
CASA NOSTRA

Curs BNR

Vi, 28 Aug 2015
Euro   Euro   EUR   4.4302   Scădere
Dolarul american   Dolarul american   USD   3.9271   Scădere
Lira sterlină   Lira sterlină   GBP   6.0472   Scădere
Francul elveţian   Francul elveţian   CHF   4.0813   Scădere
Leul moldovenesc   Leul moldovenesc   MDL   0.2017   Scădere
Dolarul canadian   Dolarul canadian   CAD   2.9702   Scădere
Leva bulgărească   Leva bulgărească   BGN   2.2652   Scădere
Forinţi maghiari   Forinţi maghiari   HUF   140.7600   Scădere
Peso-ul mexican   Peso-ul mexican   MXN   0.2321   Creștere
Renminbi-ul chinezesc   Renminbi-ul chinezesc   CNY   0.6147   Creștere
Woni sud-coreeni   Woni sud-coreeni   KRW   33.3700   Creștere
Rupia indiană   Rupia indiană   INR   0.0593   Scădere
Dirhamul Emiratelor Arabe   Dirhamul Emiratelor Arabe   AED   1.0692   Stagnare
Randul sud-african   Randul sud-african   ZAR   0.2978   Scădere
Hryvna ucraineană   Hryvna ucraineană   UAH   0.1859   Scădere
Realul brazilian   Realul brazilian   BRL   1.1032   Creștere
Dinarul sârbesc   Dinarul sârbesc   RSD   0.0369   Creștere
Dolarul neo-zeelandez   Dolarul neo-zeelandez   NZD   2.5402   Scădere

Citește ziarul

Cele mai citite

Radio TexFm


Horoscop

Facebook TexFm

Bit Software
Bit Software
                       
Noutăți
 


Abonează-te la newsletter