myTex folosește cookie-uri proprii şi ale terţilor. Continuarea navigării implică acceptarea lor. Află mai multe.

X
 
 

Ghid pentru consumatori, înainte de Black Friday

  • Apreciez !Nu-mi place !0
Poze
Video
  • Poze
  • Video
 
 
 
Lucrez...
 

Lucrez...

 
 
 
 
 

În prag de „Black Friday”, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), prin intermediul Centrului European al Consumatorilor România (ECC Romania) a realizat un ghid pentru persoanele care vor să profite de reducerile comercianților, în perioada 16-30 noiembrie.

Recrutare Autoliv Brasov

Potrivit ghidului, indiferent că este vorba despre un magazin online sau clasic, prețul trebuie afișat clar, lizibil, în lei și cu toate taxele incluse. Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă, care reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului redus.

Orice anunţ de reducere de preţ trebuie exprimat clar, fie prin menţionarea noului preţ lângă preţul anterior, barat, fie prin menţiunile „preţ nou”, „preţ vechi” lângă sumele corespunzătoare sau prin menţionarea procentului de reducere şi a preţului nou care apare lângă preţul anterior, barat.

Contractul, când (nu) poate fi „rupt”

Pentru magazinele clasice, contractul este considerat a fi încheiat în momentul în care plătești și primești produsul.

În cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi încheiat în momentul confirmării, pe suport durabil, de către profesionist, a acceptării comenzii. În cazul magazinelor clasice, legea nu îți dă dreptul de a renunța la contract.

„Odată achiziționat un produs, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să-ți fie rambursată decât dacă este defect, aplicându-se aici regulile privind garanțiile”, se menționează în ghid.

Pentru magazinele online, legea stabilește un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii produsului în care se poate renunța la achiziție, fără a oferi vreun motiv și fără costuri suplimentare. Dar clientul ar putea fi nevoit să plătească returul.

„Atenție, există anumite cazuri în care nu te poți retrage din contract, cum ar fi pentru produsele care sunt realizate după specificațiile tale sau înregistrările audio, video ori programele informatice. Profesionistul poate reține, în anumite cazuri, din prețul plătit de tine valoarea diminuată a produselor în cazul în care ai folosit produsul mai mult decât pentru a-i testa funcționalitatea”, se explică în ghid.

Comerciantul trebuie să-și îndeplinească obligațiile contractuale în termen de cel mult 30 de zile de la data transmiterii comenzii sau într-un termen mai scurt care a fost comunicat. În cazul în care livrarea nu se face nici într-un termen suplimentar - precizat de vânzător, clientul are dreptul să solicite banii înapoi în interval de șapte zile.

Dacă produsul ajunge deteriorat sau distrus la client, vânzătorul este cel care suportă pierderea.

„Poți solicita în acest caz un nou produs sau poți renunța la contract. Prin urmare, ai dreptul de a verifica, la momentul primirii coletului, dacă produsul din interior este în cea mai bună stare, astfel încât ulterior să nu existe probleme, chiar dacă există unii comercianți care nu permit acest lucru”, au precizat comisarii ANPC.

Garanția

Garanția legală se aplică pentru orice produs comercializat (cu anumite excepții, clar stabilite). Aceasta este de doi ani, dar, pentru produse a căror durată de viață este mai mică de 2 ani, poate fi redusă la durata medie de utilizare a produsului, atât timp cât clientul este informat despre acest lucru.

Garanția comercială este cea care „se dă” suplimentar. O poate da atât producătorul, cât și vânzătorul.

Dacă produsul se strică în termenul de garanție, clientul are dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a prețului în cazul în care produsul este defect sau nu respectă specificațiile.
În practică, repararea este prima măsură care se ia de pentru a asigura funcționalitatea produsului.

„În ceea ce privește produsele de folosință îndelungată, cum ar fi dispozitivele electronice, dacă, în cursul perioadei de garanție, totalul intervalelor în care produsul nu a funcționat din cauza defectelor depășește 10% din respectiva perioadă de garanție, poți solicita înlocuirea sau o rambursare a prețului”, se menționează în ghid.

Anularea contractului poate interveni în trei cazuri: când clientul nu a beneficiat nici de repararea, nici de înlocuirea produsului, când vânzătorul nu a luat măsura reparatorie într-o perioadă de timp rezonabilă, când vânzătorul nu a luat măsura reparatorie într-un termen de 15 zile, fără inconveniente semnificative pentru client.

„Ce este foarte important, chiar dacă în practică ți se spune să iei legătura direct cu service-ul în cazul unui defect, responsabilitatea va aparține întotdeauna vânzătorului, potrivit legii”, au atras atenția reprezentanții ANPC.

În cazul produselor de folosință îndelungată, cum ar fi dispozitivele electronice, produsul înlocuit este acoperit de o nouă garanție care începe din momentul înlocuirii.

În cazul produselor reparate, garanțiile se prelungesc cu o perioadă egală cu timpul scurs din momentul în care ai notificat vânzătorului defectul până în momentul în care produsul a fost reparat. Legea 449/2003 este cea care reglementează aspectele privind garanția.

Sfaturi pentru consumatori

Indiferent de modul în care își fac cumpărăturile (clasic sau online), clienții sunt sfătuiți să urmărească din timp produsele pe care ar vrea să le cumpere de Black Friday, pentru a evita falsele reduceri de prețuri (când comercianții măresc prețul, apoi aplică reducerea la prețul majorat).

„În cazul în care comanzi online, verifică, înainte de a trimite comanda, dacă prețul fiecărui produs din coșul de cumpărături este același cu prețul redus indicat atunci când ai ales produsul. Utilizează cardul pentru a face plata. În unele situații, precum cazurile de fraudă, dacă ai plătit prin card, poți utiliza procedura refuzului la plată pentru a-ți recupera suma plătită – în principiu, în cel mult 30 de zile de la data plății”, au transmis reprezentanții ANPC.

 


Loading...

loading...

Adaugă comentariu


ATENŢIE
Dacă te înregistrezi pe mytex.ro, comentariile tale vor fi publicate automat și chiar poți scrie propriile articole!
Sau folosește o adresă de mail validă pentru publicare automată după 3 comentarii aprobate.



 

Meteo

 
Imobiliare.ro

Poza zilei

 

Video-ul zilei

 

Citește ziarul

Radio TexFm


Anunturi MyTEX
Vrei sa-ti dezvolti afacerea?

Curs BNR

Vi, 16 Noi 2018
Euro   Euro   EUR   4.6639   Creștere
Dolarul american   Dolarul american   USD   4.1179   Scădere
Lira sterlină   Lira sterlină   GBP   5.2762   Scădere
Francul elveţian   Francul elveţian   CHF   4.0856   Scădere
Leul moldovenesc   Leul moldovenesc   MDL   0.2415   Scădere
Dolarul canadian   Dolarul canadian   CAD   3.1283   Creștere
Leva bulgărească   Leva bulgărească   BGN   2.3847   Creștere
Forinţi maghiari   Forinţi maghiari   HUF   144.9000   Creștere
RAT BV
Acesta este spatiul pentru reclama ta!

Consideraţi că de Black Friday se fac întradevăr reduceri de preţuri?

                       
Noutăți
 


Abonează-te la newsletter