myTex folosește cookie-uri proprii şi ale terţilor. Continuarea navigării implică acceptarea lor. Află mai multe.

X
 
 

BRAȘOV. Până e gata aeroportul, avem un avion printre blocuri

  • Apreciez !Nu-mi place !-2
Poze
Video
  • Poze
  • Video
 
 
 
Lucrez...
 

Lucrez...

 
 
 
 
 

Brașovul nu are încă un aeroport, dar are Academia Forțelor Aeriene „Henri Coandă” (instituție de învățământ superior militar), un Aeroclub care a împlinit 100 de ani, un aerodrom și, de acum, Aleea Aviatorilor, străjuită de un avion.

Aleea face legătura dintre Coresi şi fosta Poartă 1 a Uzinei Tractorul. Asta, pentru că, înainte de a fi uzina de tractoare, platforma industrială a fost locul unde a luat ființă în 1925 fabrica de avioane, care a început producția în 1927. Pe alee a fost amplasată avionul românesc I.A.R 824, construit la începutul anilor ‘70 la ICA Ghimbav. Avionul, amplasat în piațeta Iosif Șilimon (inginer la IAR Braşov, „designer” de planoare și motoplanoare, pilot pe avioane, personalitate ce a făcut istorie), care desparte în două noua alee, a fost restaurat în urma parteneriatului între dezvoltator și Aeroclubul României, în decurs de mai bine de un an.

La inaugurare au participat primarul George Scripcaru, Tatian Diaconu, CEO Ceetrus România, George Rotaru, director general al Aeroclubului României, Ion Ciolacu, consul onorific al Franței, prefectul județului, Mihai-Cătălin Văsii, Adrian Veștea, președintele Consiliului Județean Brașov, precum și conf. univ. dr. Gabriel Răducanu, comandant-rector al Academiei Forțelor Aeriene Henri Coandă Brașov. La eveniment a fost prezent și prințul Nicolae de România.
„Faptul că se numeşte Aleea Aviatorilor este urmarea unei discuţii de acum doi ani, împreună cu Aeroclubul României şi cei de la Coresi, iar propunerea chiar a venit, într-un fel, şi din partea Academiei, deoarece trebuia să marcheze, într-un fel sau altul, momentul important a ceea ce înseamnă începutul aleii, întrucât exact în interiorul mall-ului este un IAR 83 şi de acolo să înceapă istoria, iar Aleea Aviatorilor să se oprească lângă hangarul din capătul opus, care are cea mai mare deschidere din Europa”, a explicat comandor Gabriel Răducanu, comandantul AFA.

 Industria Aeronautică Română s-a născut la Brașov

IAR - Uzinele „Industria Aeronautică Română” sau Întreprinderea Aeronautică Română s-a născut la Brașov în 1925, ca societate pe acțiuni, aparținând uzinelor Blériot-Spad și Lorraine-Dietrich, fabricii Astra Arad (care a contribuit cu utilaje și personal de specialitate), precum și statului român (care a contribuit pe lângă terenul pentru construcția uzinelor și amenajarea unui aerodrom și cu o sumă importantă de bani). Pe parcurs, statul român a cumpărat acțiunile deținute de uzinele franceze, astfel că la 1 septembrie 1938 IAR a devenit în întregime proprietate a statului român - regie autonomă de stat. La uzinele IAR au fost construite multe tipuri de avioane cu motoarele respective, de concepție proprie sau în licență, de toate categoriile: de școală și antrenament, de sport și turism aerian, de mare raid, precum și avioane militare de vânătoare, de asalt, de bombardament în picaj, de observație, de recunoaștere, de bombardament. Dintre cele 21 de tipuri de avioane construite la IAR până la încheierea celui de-al Doilea Război Mondial, 15 tipuri au fost proiectate în cadrul uzinei.
Bombardamentele americane din 1944 au dus la dispersarea uzinelor, iar după ocupația sovietică s-a făcut reprofilarea în reparații autovehicule, apoi producția de tractoare.

Aeroclubul României aniversează 100 de ani 

Realizarea Aleii Aviatorilor, a declarat preşedintele Consiliului Judeţean Braşov, Adrian Veştea, este o iniţiativă lăudabilă „care reînvie o pagină remarcabilă din istoria aviaţiei româneşti”. Acesta a mai spus că această zonă, care „a fost amenajată exact în zona unde a funcţionat timp de 21 de ani fabrica de avioane IAR, reprezintă un omagiu şi o recunoaştere a contribuţiei pe care oraşul nostru, prin specialiştii lui, a avut-o la dezvoltarea industriei aeronautice pe plan naţional şi internaţional”.
Inaugurarea aleii a avut loc după Ziua Aviaţiei din România, în anul în care Aeroclubul României împlineşte 100 de ani. Adrian Veştea i-a înmânat lui George Rotaru, director al Aeroclubului, o plachetă aniversară. „Braşovul a făcut istorie în aviaţie. Un gest de respect pentru istorie l-a făcut şi Consiliul Judeţean Braşov atunci când a ales proiectul Aeroportului Braşov, având în vedere că terminalul include elemente arhitecturale specifice zonei Braşovului”, a mai spus Adrian Veştea.

Tradiția care leagă cu prezentul și viitorul

E un moment important în viața orașului, care ține și de trecutul industriei brașovene, de tradiția și importanța Brașovului în ceea ce înseamnă industria aeronautică. Aici, în acest loc, cu mulți ani în urmă, se produceau avioane, care aveau un rol foarte important în ceea ce înseamnă etapa de dezvoltare a României de atunci. Tocmai de aceea, am inaugurat, în mod simbolic, această alee a aviatorilor, cu acest avion amplasat aici, care va reprezenta tradiția, istoria și ne va lega cu prezentul și viitorul acestui loc și acestui oraș. Este important pentru noi să marcăm asemenea evenimente, asemenea lucruri. Le mulțumesc celor care au participat și celor care au făcut posibil acest lucru”, a declarat primarul George Scripcaru.

„Istoria care ne-a dat aripi”

Evenimentul a fost completat cu o expoziţie, „Istoria platformei industriale Tractorul. De la producția de avioane și tractoare la cel mai mare proiect de regenerare urbană din România”, curator fiind Nicolae Pepene, directorul Muzeului Județean de Istorie. Expoziția va rămâne timp de o săptămână, apoi vafi mutată în muzeul din Casa Sfatului. „Este prezentată în această expoziţie istoria locului, de fapt, istoria care ne-a dat aripi să stăm astăzi într-un loc atât de frumos. Avem povestea de la inaugurarea Fabricii de avioane din 1927, continuând cu primele avioane producţie 100% românească, realizate la Braşov în anii ‘30, inclusiv celebrul IAR 80. Apoi trecem această istorie în imagini prin platforma industrială Tractorul”, a explicat istoricul Nicolae Pepene, directorul Muzeului Judeţean de Istorie Braşov.
A fost lansat și volumul-album „Istoria Aeronautică Română. I.A.R. 1925-1948”, autori fiind Horia Stoica și Dan Antoniu.

 


Loading...

loading...

Comentarii  

Barbu Gh.
-1 #1 Barbu Gh. 23-07-2020 08:53
O machetă prăpădită în locul unei industrii ce producea avioane pe vremuri. UNDE ESTE INDUSTRIA? Unde-i? Am distrus halele unde făceam avioane, tractoare, rulmenți și camioane și-am făcut magazine de unde cumpărăm ce fac alții.
Referitor la Ceetrus România, nu prăpădiții ăștia au distrus o clădire care avea podul plin cu machetele originale ale unor avioane produse de-a lungul timpului??? Chiar, cine este „prințul” Nicolae? Al cărei țări este el prinț? al Angliei, Spaniei?
Citat | Raportează către un administrator
fane
-1 #2 fane 23-07-2020 10:29
Brasov, orasul nimanui! Faceti aeroport de ochii lumii, sa bransati la utilitati cartiere intregi din oras, cartiere de care pana acum va durea in fund! Totul este de fatada, aeroportul este scos in fata doar pt mafia imobiliara din brasov! E ca oricare autostrada despre care s-a stiut de catre unii, dinainte, pe unde va trece !

Hai sa facem aeroport in camp, acolo unde ceata este la ea acasa!!!
Citat | Raportează către un administrator
Barbu Gh.
0 #3 Barbu Gh. 23-07-2020 11:39
Citez pe fane:
Brasov, orasul nimanui! Faceti aeroport de ochii lumii, sa bransati la utilitati cartiere intregi din oras, cartiere de care pana acum va durea in fund! Totul este de fatada, aeroportul este scos in fata doar pt mafia imobiliara din brasov! E ca oricare autostrada despre care s-a stiut de catre unii, dinainte, pe unde va trece !

Hai sa facem aeroport in camp, acolo unde ceata este la ea acasa!!!


Șăfule, nu-i treaba primăriei să-ți bage ție canalizare, da? Sau curentul.... Aia trebuia s-o facă „dezvoltatorul” imobiliar! De ce ai cumpărat locuința dacă ea nu avea tot ce-i trebuie? „Mizilicuri” cum ar fi utilitățile?
Citat | Raportează către un administrator
Liliana Jighira
+1 #4 Liliana Jighira 23-07-2020 13:16
Citez pe Barbu Gh.:
O machetă prăpădită în locul unei industrii ce producea avioane pe vremuri. UNDE ESTE INDUSTRIA? Unde-i? Am distrus halele unde făceam avioane, tractoare, rulmenți și camioane și-am făcut magazine de unde cumpărăm ce fac alții.
Referitor la Ceetrus România, nu prăpădiții ăștia au distrus o clădire care avea podul plin cu machetele originale ale unor avioane produse de-a lungul timpului??? Chiar, cine este „prințul” Nicolae? Al cărei țări este el prinț? al Angliei, Spaniei?

Nu e machetă, e avion restaurat. În rest, e trist.
Citat | Raportează către un administrator
Barbu Gh.
0 #5 Barbu Gh. 23-07-2020 13:41
Citez pe Liliana Jighira:
Citez pe Barbu Gh.:
O machetă prăpădită în locul unei industrii ce producea avioane pe vremuri. UNDE ESTE INDUSTRIA? Unde-i? Am distrus halele unde făceam avioane, tractoare, rulmenți și camioane și-am făcut magazine de unde cumpărăm ce fac alții.
Referitor la Ceetrus România, nu prăpădiții ăștia au distrus o clădire care avea podul plin cu machetele originale ale unor avioane produse de-a lungul timpului??? Chiar, cine este „prințul” Nicolae? Al cărei țări este el prinț? al Angliei, Spaniei?

Nu e machetă, e avion restaurat. În rest, e trist.


Nu vă contrazic, nu am fost pe acolo și este foarte posibil să nu calc prin zonă până pe la pensie dar sper ca cititorii să fi prins ideea.
Ce „panglică” taie milogii ăia prăpădiți din poză? Să taie panglica la un spital, nu la machete. La o școală, un dispensar, măcar, dacă nu spital dar nu la „jucărele”.
Citat | Raportează către un administrator
Bartolomeu
0 #6 Bartolomeu 24-07-2020 13:54
Cat a costat "monumentul"? Dupa cum se vede este gata de decolare la o rafala de vant mai puternica! Ar trebuii atentionati locatarii din zona despre pericol! Bartolomeu
Citat | Raportează către un administrator
Bartolomeu
0 #7 Bartolomeu 24-07-2020 14:04
Posibil, "prințul" Nicolae de România a ajutat prin organizatii non-guvernament ale "spalatul" banilor alocati "monumentului, distribuind anumite comisioane catre "persoane importante (nu stim inca care "persoane"). Bartolomeu
Citat | Raportează către un administrator

Adaugă comentariu


ATENŢIE
Dacă te înregistrezi pe mytex.ro, comentariile tale vor fi publicate automat și chiar poți scrie propriile articole!
Sau folosește o adresă de mail validă pentru publicare automată după 3 comentarii aprobate.



 

Meteo

 
MyTex - Stiri Online Brasov

Poza zilei

 
Brai-Cata - Colecteaza selectiv

Citește ziarul

Radio TexFm


FEG Education

Curs BNR

Vi, 25 Sep 2020
Euro   Euro   EUR   4.8750   Creștere
Dolarul american   Dolarul american   USD   4.1874   Scădere
Lira sterlină   Lira sterlină   GBP   5.3319   Creștere
Francul elveţian   Francul elveţian   CHF   4.5137   Scădere
Leul moldovenesc   Leul moldovenesc   MDL   0.2497   Creștere
Dolarul canadian   Dolarul canadian   CAD   3.1318   Creștere
Leva bulgărească   Leva bulgărească   BGN   2.4926   Creștere
Forinţi maghiari   Forinţi maghiari   HUF   134.3000   Creștere
Coronavirus Preturi Nesimtite
Acesta este spatiul pentru reclama ta!

Sunteţi mulţumit de modul în care s-au desfăşurat alegerile locale?

Campanii Publicitare Outdoor
                   
Noutăți
 


Abonează-te la newsletter